IJspegel Finale: ‘The Thriller’

26 Mar

Het videoverslag (2 cam’s)

Aanloop: Vandaag alweer de laatste ijspegel van seizoen 2011/2012. Wij staan op  de 1e plaats overal maar het is zeker  geen gelopen race. Als  vandaag 2 races gevaren worden dan is er een extra aftrekwedstrijd en hiermee komt de Triple P 2 punten achter ons te staan. We hebben berekend dat we 1 keer voor de Triple moeten finishen in de top 3. Eigenlijk exact hetzelfde scenario als vorig jaar in de strijd met de E-mission. Vorig jaar hebben we de laatste wedstrijd een paaltje gevaren (de E-mission werd toen 2) en daarmee hadden we de overal prijs gewonnen met  1 punt verschil.  Hoe gaat het deze finale verlopen? Het zal in ieder geval knokken worden want de mannen van de Triple P hebben de Mumm aan de praat en onder controle deze ijspegelserie.

alle fotos op: https://picasaweb.google.com/104910887864843838524

De vorige race was niet best (of beter gezegd kon niet slechter), toen werden eigenlijk alle cruciale  posities niet door de vaste bemanning  ingevuld. Stuurman, tacticus, groot trim, genua trim, voordek, mast. Ook bleek achteraf dat de boot vies was maar toch . . .  Krijgen we de Redan weer op target ?

De vooruitzichten waren tot op het laatst niet al te best voor de Redan:  4 tot 6 knts wind en stroom tegen in het kruisrak (zie ook: http://iturl.nl/snn_2t ). Ondanks de overlappende Genua sleept Redan toch 100% meer gewicht mee per M2 zeil dan de Mumm30, maar bijvoorbeeld  ook 15% meer dan een First35. In superlicht condities waarbij de rompsnelheid niet gehaald wordt is het voor de Redan dan ook altijd weer een uitdaging om het maximale aan acceleratie en snelheid er uit te peuren.

We zijn vandaag met 9 man en alle vaste rollen zijn weer in vertrouwde handen. Ondanks het ingaan van de zomertijd zijn we allemaal op tijd en bij het optuigen van de boot worden er flink wat grappen gemaakt over het resultaat van vorige IJspegel.

We varen mooi op tijd naar buiten, de wind valt vet mee (7-10 knts), Het is wel een lastig windje, veel windbanen en windshifts . Verder is het heiig, verrassend koud en is de golfhoogte beperkt.  Er is uitgebreid aandacht voor de trim van het grootzeil, we proberen meer bolling voorin te creëren met combinatie van mastbuiging(geen), valspanning, outhoul, vang en grootschoot.  Het resultaat mag er zijn en we varen na een klein uurtje weer netjes onze targets. Ook het feit dat de boot is schoongemaakt door ‘onze’ duiker Charles zal zijn effect hebben.

Seatrack ons Tactische 10e bemanningslid wordt geconfigureerd, deze IJspegel focussen we op de start applicatie en de registratie van data. We hebben deze ijspegel 3 starts en 3 proefstarts uitgevoerd en . . . wat een tool ! De voordekker  kan gaan filmen vanaf het zonnedek 😉 . Met name de snelheid van het verwerken van de gegevens (afstand tot de startlijn, time to burn etc) is indrukwekkend.  Is toch fantastisch als je de lijn erinzet en Seatrack geeft meteen aan: starten bij het schip voordelig.

De 1e start: volledig vrij vol speed over de lijn. Wel op 70% van de startlijn en niet bij het voordelige schip maar who cares: knallen !.  Boven ons moeten 4 boten terug wegens een valse start waaronder de Rosetta en . . . onze grote concurrent de Triple.  Deze race slechts 2 rondes dus ‘kat in het bakkie’ dachten we ;-(  Er gebeurde echter iets vreemds, de snelheid zakte terug onder acceptabel nivo, dit leverde wat ‘verbazing’op en in het traject van zoeken naar de groove voeren we te lang bakboord uit. Het hele veld was stuurboord uitgegaan. Tot overmaat van ramp voeren we ook nog een gebied met minder wind in. Bij de klap naar de bovenboei bleef de wind maar headeren  en bij de bovenboei zagen we bijna het hele veld voorlangsgaan. Het 2e rondje verliep iets beter maar ook hier zaten we op een bepaald moment aan de verkeerde kant van de baan. Uiteindelijk finishen we net voor de Griel en achter de Rebellion. Resultaat een 5e plek. Triple P had weer een ijzersterke race en werd ondanks de valse start 2e na de Hawkeye.

Tsja komt het toch weer aan op de allerlaatste wedstrijd, bijna een handelsmerk van Redan (vorige IJspegel en afgelopen NSR precies hetzelfde).  Gelukkig tijdens de wachttijd voor de 2e wedstrijd isd er geen negatieve sfeer  en de 1e grappen komen al weer los: ‘zo: hebben we ze nu genoeg op het verkeerde been gezet en zullen we het nu maar ff doen ?’ Maar het kriebelde uiteraard wel een beetje.

video van top concurrent Triple P : http://www.youtube.com/watch?v=K_Dyh9HrVa8&feature=colike

2e start: De wind was voor ons gevoel  een beetje aangetrokken  (10-11 knts) en in ieder geval constanter, het  zonnetje erbij maakt het perfect zeilweer.  We lopen weer lekker aan op de startlijn, de griel heeft op een bepaald moment de boeg op 1 meter achter onze spiegel maar . . .alles onder controle. Er liggen veel boten boven ons, we starten goed op snelheid, maar 2 knallen maken een einde aan deze wedstrijd (algemene terugroep).

3e start 3 rondes: We kruisen de startlijn nagenoeg op dezelfde positie. De Roaring X ligt onder ons maar op een acceptabele 5 meter. Boven ons is de Baraka te vroeg maar wij starten heel scherp (0,3 bootslengte over volgens Seatrack). We hebben besloten de 1e ronde aanvallend te varen en als we goed liggen en de goede snelheid hebben de volgende 2 ronden te verdedigen op de Triple P. We klappen naar de kust maar naast ons gaat ook de Hawkeye overstag, binnen 2 minuten zitten we in de vuile wind van deze veel snellere boot en zijn we gedwongen om terug te klappen. Zodra we vrij zijn van de Hawkeye gaan we weer overstag. We liggen helemaal vrij en de speed is goed, helaas wel 2 overstag manoeuvres extra.  We ronden net na de Rosetta de bovenboei, in het spirak halen we ze in (zie filmpje) en zien ook dat de Triple P op een acceptabele afstand de benedenboei rond.  We gaan verdedigen en varen relatief aan dezelfde kanten van de baan.  Het loopt goed en hard, maar de Triple loopt ook hard ! De volgende rondes klokken we de Triple: benedenboei 2 op 1:36; bovenboei 3 op 2:00; Finish op 2:30 !  De Triple moet bij Medium wind 3:06 sneller varen, we hebben dus de overal prijs gewonnen maar wat een strijd was het weer. Dat het na 15 wedstrijden dan toch weer op 40 seconden aan moet komen . . Achteraf blijkt dat we een 1e plaats gehaald hebben.

Na de wedstrijd: We gaan niet meteen naar de haven maar nog even tunen tussen de symmetrische en asymmetrische spi. Eerst kijken hoe hard en hoog het gaat met de S en vervolgens met de A. Uiteraard ging de A hoger en harder (ca 10%) maar we hebben nu de cijfers. Het was iets harder gaan waaien 10 – 13 knts en met name met de A komt er heel veel spanning op de guy (de schoot die de boom van de voorstag houdt onder een zeer kleine hoek) te staan. Onze Lancelin Helius R (SK78) guy gaf geen krimp. Terwijl we hierover spraken keken we naar het blok en het dek oog en toen gingen toch maar een paar bemanningsleden verzitten om niet in de evt blok breuklijn te zitten.

In de haven:  Op de terugweg en in de haven hebben we eerst de boot opgeruimd en van binnen en buiten schoongemaakt. Vervolgens kon de champagne los !   Fezi de eigenaar/stuurman van de Triple P kwam net langs om de sportieve felicitaties over te brengen en dronk gezellig een glaasje mee. Ook de Rosetta kwam  nog even gezellig langs maar . . . . dat is altijd weer afwachten tot het volgende filmpje vanaf de Rosetta 😉

Prijsuitreiking:  De oesters en hapjes waren lekker en het was gezellig druk bij At Sea. Bij de prijsuitreiking bleek club genoot Addixion  (van de YSY: IJmuiden) de prijs in groep 2 gewonnen te hebben. Onwaarschijnlijk goede prestatie voor deze nieuwkomer op de ijspegel met tot nu toe weinig korte baan ervaring. Dat belooft nog wat voor de NSR !

Zelf zijn we trots op het feit dat we voor de 2e keer de IJspegel gewonnen hebben. We blijven het herhalen maar dit is echt een fantastische winterregatta met Up/Down wedstrijden kwaliteit NSR inshore,  stromend water, ervaren wedstrijd commissie & protest commissie. Gezellige after sail sfeer.  Ribs aanwezig in verband met veiligheid, extreem goede accommodatie etc etc.

Wedstrijdorganisatie, racers, sponsors en vrijwilligers bedankt en tot volgend jaar.

Onze volgende race is de Van Uden Reco , voor het eerst varen we IRC2. De rating is niet zo gunstig (en totaal niet geoptimaliseerd in verband met wegvallen Commodores Cup) maar het resultaat van de laatste wedstrijd van vandaag wel. Tweede plek in IRC: achter de Hawkeye maar voor de Van Uden en Baraka GP dus wie weet . ..

2 Responses to “IJspegel Finale: ‘The Thriller’”

  1. bbwsr 27 March 2012 at 07:50 #

    Gefeliciteerd met de overall overwinning! Goed gedaan 🙂

  2. Team Van Uden 27 March 2012 at 11:31 #

    Van harte REDAN! Met name die 2e pot moeten jullie hard gevaren hebben. Tot bij de Van Uden Reco!

Leave a comment