Een van de mooiste prijzen die Team Redan afgelopen seizoen heeft mogen winnen was de Dyneema Experience. Allereerst betekende dit voor de Redan een complete vervanging van het lopend want door het allerbeste Dyneema Touwwerk van Lancelin, dat door Rake Rigging uit Medemblik, optimaal afgestemd op de specifieke doeleinden en professioneel gesplitst werd geïnstalleerd. De totale waarde aan lijnen gaat over de €5.000,-. Iets wat je je pas kan voorstellen als je bedenkt dat er op de Redan meer dan 500 meter top kwaliteit lijn is geleverd!
Het tweede deel van de Dyneema Experience prijs was een Workshop in Alicante op Volvo Oceanracer Mar Mostro (Puma). Afgelopen weekeinde werd deze prijs geïncasseerd. Klap op de vuurpijl: bemannen in de PRO-AM wedstrijd. Mark Huizinga en Gerhard Elscot hebben Team Redan in Alicante vertegenwoordigd. Zie voor details de verslagen elders op het Redan blog
Zondag 30 oktober was echter ook de 2de dag van IJspegelseizoen 2011-2012 Naast de routiniers Gerhard en Mark misten we Feike (ziek) en Peter Nuis. Peter missen we al wat langere tijd. Peter en Linda’s vroeg geboren zoontje Jesper vecht nu al vele weken voor zijn jonge leventje in het Leidsch Academisch Medisch Centrum. Ook deze strijd houdt Team Redan bezig. We wensen Peter, Linda en Jesper het allerbeste.
Team Redan verscheen zondagochtend desalniettemin volbemand aan de start. Versterk met Pim en Yvo die beide voor de 2de keer meevaren en YSY voorzitter Peter van den Driessche, die we vanwege het hoge Petegehalte in Team Redan voor de gelegenheid hebben omgedoopt tot Dries. Peter/Dries heeft vorig jaar ook een Dehler 39 aangeschaft en zal de huidige set zeilen van de Redan overnemen als Hagoort de nieuwe 3DL set aan de Redan aflevert. Dus even laten zien dat we erg zuinig op deze zeilen zijn. Samen met Rosetta en Griel zullen we hem vandaag bevestigen dat je voor leuk wedstrijdzeilen beter een oude Dehler kan kopen dan een nieuwe!
Voor de start kalibreren we onze start apps op de positie van startschip en pin end. De eerste start was perfect, helaas niet geldig wegens een general recall. Maar ook in de herkansing zaten we er goed bij. We finishen achter Tripple P en Roaring X maar met zo weinig afstand dat we zeker zijn van een paaltje. Vlak achter ons finisht Griel die erg goed ging deze Zondag.
Voor de tweede wedstrijd wordt de baan iets aangepast wegens de gedraaide wind. De wind is ook een knoopje minder maar nog steeds te veel voor Genua 2. Ook ontdekken we dat je ook met high Tech start apps te laat bij de lijn kan komen. We gaan over stuurboord achter het hele veld langs en blijken bij de boven boei niet eens zo veel te hebben verloren door deze matige start. Echt verliezen deden we bij de beneden boei. Met een goed op elkaar ingespeeld team strijken we de spi 10 meter voor de beneden boei, Met de nog niet zo goed op elkaar ingespeelde samenstelling probeerden we dit ook, resultaat was dat we met een half gehesen Genua en een Spi die als remparachute werkt het kruisrak ingingen. Een groot deel van het veld voer ons in dit geknoei voorbij waaronder de Grielo’s die deze positie niet meer zouden afstaan.
Bij de finish zaten Triple P, Rosetta en Roaring X ver voor ons, De Griel iets minder ver maar genoeg om deze wedstrijd van ons te winnen. Het zou er om spannen of we überhaupt nog een podiumplaatsje zouden kunnen pakken voor deze 2de IJspegel.
Weer aan de wal in het clubhuis horen we dat het Alicante team op de MarMostro een 2-1-2 heeft gevaren. De 1 nota bene met onze tacticus Gerhard en voordekker Mark aan het roer. We vrezen zijn terugkomst. Het gerucht gaat dat zij Ken Read de Pin-end start hebben ingefluisterd . . . Zal hij nu ook op de Redan bij 15 knopen wind snelheden boven de 20 knopen verwachten?
Als om 17:00 de IJspegel prijzen worden uitgereikt kunnen we in onze handjes knijpen voor een 2de prijs over all. Dankzij een 1tje in de eerste wedstrijd blijven we met een gelijk aantal punten (1 en 4 versus 2 en 3) de Griel net voor.
Mark Huiznga (wit shirt in de kuip) en Gerhard Elscot (oranje shirt) op weg naar de grinders vlak voor boeironding
Leave a Reply