“Never change a winning team”
We wisten van tevoren dat dit een bijzondere ijspegel zou worden. Eigenaar / stuurman Hein geniet van een welverdiende ski vakantie. Genua/spi trimmer Peter moest ook zo nodig snowboarden 😉 en Maarten vond werken (op zondag !) belangrijker dan onze grootschoot bedienen. Na intensief overleg was de oplossing daar: Tacticus gaat sturen, de trimmer gaat de tactiek doen, de voordekker gaat trimmen, de mastman gaat het voordek doen, de opstapper wordt mastman en de piano man gaat de grootschoot trimmen. Geregeld dus: de champagne glazen waren al verdeeld. . .
Vol goede moed druppelden de teamleden binnen, boot prepareren en op tijd naar buiten. Het is een schitterende dag, zon, warm, de wind valt een beetje boel tegen en de stroom is stevig. Buiten een paar keer overstag, spitje der op etc, Handling liep prima, speed valt tegen.
Vandaag hebben we 2 speeltjes mee Tacci/Navi software Seatrack streaming naar IPAD en . . . . een 108m2 gennaker. Deze Gennaker mogen we uitproberen van John vd S (uiteraard buiten de wedstrijd).Seatrack is een systeem dat ongelofelijk veel informatie verwerkt, registreert en aanbiedt. We raken er steeds meer vertrouwd mee en hebben een aantal target metingen gedaan en ook een aantal starts. Ging eigenlijk prima voor zo’n 2e keer, wordt vervolgt.. . De Gennaker hebben we voor de 1e wedstrijd en tussen de 2 wedstrijden in getest. Wat een monster !!. Even wennen aan de set up & handling (tack lines / Gijpen etc) maar . . . 5knts TWS en 60’ AWA. ECHT genieten: korte broek, zonnebrand en spielerij voor de Pier van Scheveningen.
Maar goed, helaas moet ik ook nog iets over de wedstrijden schrijven . . .
De eerste start was erg goed,we willen bij de boot starten maar zijn niet de enigen. We bewegen ons tussen de Swans in, de Rebellion en de Marlijn zitten elkaar in de weg en we pakken precies het gaatje (zie foto). So far so good. Snel overstag en een lange klap naar stuurboord, door de stroom worden we behoorlijk weggezet.
De snelheid ligt onder de target er wordt eerst rust genomen om te kijken of het goed komt, niet dus en vervolgens stap voor stap zoeken naar verbetering. We gaan overstag en naderen de boei, de Swans en de Triple zijn de bovenboei al gerond en ook de Rosetta ligt ver voor. We onderschatten de stroming en halen de boei niet. Om de boei toch te ronden moeten we (tegen de stroom in) zover afvallen dat de spi erbij moet (bootsnelheid was op dat moment minder dan de stroming). Dus de spi gehesen zonder boom en mbv human pole de druk en snelheid gevonden om de boei te ronden. Pffff.
Vervolgens varen we tegen stroom in onder spi met 2 tot 5 knts wind. Soms gaan we achteruit en soms voorruit. Het hele veld heeft grote moeite om de boei te ronden en ca 70% lukt dat niet (1tje wel met de motor 😉 ). We weten nog wel te finishen maar achteraf bleek dit te laat te zijn. Nadat de 1e boot (een Swan 45) gefinished was geldt een tijdslimiet van 30 minuten, wij kwamen net een paar minuten te kort. Dus geen 4e plek maar een DNF (18e), wel lastig als Swans (Van Uden Hawkeye en Baraka GP) en DEhler 39 / J-105 in dezelfde klasse varen. Mijn voorstel is limiet van 30 naar 45 minuten (gedeeld door Van Uden). Triple P heeft fantastisch gezeild en ondanks het stroomnadeel (zie post op onze site) een 1e plek de Hawkeye werd 2e en de Rosetta werd 3e ook erg goed gedaan.
De 2e start was een stuk minder . . . ook weer weinig wind en pas na 2 minuten passeren we de startlijn. De handeling ging prima (mooie gijpen en Sandocan hoists) maar absoluut geen snelheid. We blijven zowel up als down onder de targets proberen van alles maar niets helpt (up en down 60% van de targets en beleven geen enkel moment het gevoel dat het loopt). We finishen als laatste boot (en dat is 52 ijspegel niet voorgekomen). Gelukkig is Team Redan flexibel en zien we er op een gegeven moment de lol wel van in. Tijdens de laatste meters geeft Feike aan dat we waarschijnlijk een fles Champagne krijgen YES !
Tijdens de prijsuitreiking bleek dat we inderdaad de allerlaatste plekken hadden en . . . .de FLES als aanmoedigingsprijs 🙂
We zitten nog een beetje in de ontkenningsfase dus we gaan nog wel op zoek naar eventueel dieperliggende oorzaken voor het gebrek aan snelheid. Maar zowiezo Triple P (2 paaltjes) en Rosetta (2 drieen) proficiat en proost ! Hopelijk tot over 2 weken, wordt vervolgt
Jammer van de DNF mannen, ondanks het harde werken…
Wel een lekker flesje te pakken 😉 Volgende keer beter!!