Verslag dag 5 Worlds ORCi: bevestiging en (oranje) feest.

13 Sep

Vandaag staan 2 korte baanwedstrijden op het program, kijken of we de prestaties van gisteren op hetzelfde nivo door kunnen trekken..De Redan gaat vandaag gelijk door naar huis en het plan is dat ze daar aanstaande dinsdagavond aankomt. Dus alle spullen weer van Redan House naar Redan, klaarmaken etc. . Inmiddels hebben we ook een geldig WK dus zal de eindstand bekend worden gevolgd door de prijsuitreiking en mogelijk een feestje. Dat wordt dus een drukke dag, we zijn met zijn allen fysiek en mentaal redelijk af dus we spreken ’s ochtends af: eerst varen, dan boot helemaal klaarmaken en dan pas aan het bier.

 

Ga der maar f f voor zitten er is veel te vertellen!

De wedstrijden dag 5:

 De wind is 12 tot 18 knopen echter uit een iets andere hoek. Voor de start testen we de Genua 3 en 2 en besluiten voor de 2 te gaan. De start is weer voor verbetering vatbaar, maar we hadden een theorie en die werd bevestigd door de klasse die voor ons zat goed te bekijken: vandaag is de stuurboordkant beter. We maken vrij snel een klap naar stuurboord en vinden bij de bovenboei weer aansluiting met het veld. Wat gaat de boot Hard en Hoog !. In het spirak hebben we goed de windbanen in de smiezen, wederom geen handling fouten  en we finishen als 4de boot. Op gecorrigeerde tijd ook een 4de plek. Salona zat op gecorrigeerde tijd 28 sec na ons. Een Ned nummer 4 en 5 dus deze race.

 De tweede race zakt de wind er iets uit. Er zijn 2 generall recals en dat terwijl we eindelijk een keer een echt goede start hadden L .  Black Flag gaat erop dus wie nu te vroeg is krijgt OCS (max aantal punten) aan zijn broek. Hier hebben we slechte ervaring mee tijdens NSR Dus dit keer zijn we echt niet te vroeg ;). We zetten weer door naar de stuurboordkant en gaan nu echt diep de hoek in. We varen de windbaan in en tonen de ballen om door te zetten. De wind blijft headeren en de Tacticus blijft smilen en roepen Header is goed. En inderdaad overstag en binnen de windbaan in 1 keer naar de bovenboei, weer de aansluiting met de top. Aangezien de bovenboei dicht bij onder de kant ligt en daar minder wind staat doen we een Goofy hoist: spi hijsen in de gijp zonder boom en later de boom inklicken. Deze manoeuvre is ook wel bekend als de Sandokan of de Sambuca. Op die manier hoef je niet te re-riggen, vaar je toch meteen vrij en ga je meteen de goede kant op. De uitvoering was een 7, maar het resultaat een 9, we pakten vrij snel een stevige wind terwijl de boten onder de kant geparkeerd lagen. We gingen weer als 4de over de finishlijn wat in de praktijk een 2de plaats opleverde. Slechts 1 (EEN) seconde achter de nummer 1 Salona van Erik van Vuuren. Van de 2 deelnemende NED boten halen we dus positie 1 en 2 in de laatste wedstrijd van het wk.Terwijl we naar de haven varen komt een hete aardappelbloemkool schotel naar boven, Deze was voor de laatste wedstrijd in de oven gegaan. De pro-boten wisten niet wat ze zagen 😉  

 Het eindresultaat:

 Alle prestaties op een rij met 1 aftrekwedstrijd leverde een dikke 5de plaats overall op. De nummer 1 t/m 8 krijgen een prijs. Vier pro/fabrieksteams laten we achter ons Dehler 35, Hanse 350, First 35 en FinFlyer 36. We zijn dik tevreden de andere Nederlandse teams hebben ook klinkende prestaties neergezet, Daikin Airco wordt 8ste overall en wint de Corinthian trofee. Deze trofee missen wij door een procedurefout bij de registratie.

Salona 37 werd 3de overall Team van Vuuren, van harte gefeliciteerd met deze podiumplaats ! En dat met een twee weken oude boot.

Resultaat analyse:

 De volgende reeks is gescoord: 18, 20, 8, 3, 1, 4, 13, 4, 2

  • 18 en 20 was op de eerste dag, het waaide hard, de bemanning was voor het laatst bij elkaar geweest tijdens de NSR 4 maanden geleden en we wilden de boel heel houden. De laatste wedstrijd in de chinees wat ook niet meewerkt aan een snelle rondetijd
  • 8: Medium long distance: Veel wind, bijna alles heel gehouden prima plek. Het viel op dat de X332’s hard en veel planeren. Vier X332 (en dat zijn ze allemaal) zaten voor ons. Die waren niet bij te houden.
  • 3: Long distance: Prima gevaren, goed resultaat
  • 1,4,13,4,2: Dit waren up down wedstrijden onder controleerbare omstandigheden. Vier van de 5 in de top 4 en 1 missertje. In deze reeks onder voor ons goede omstandigheden de volgende score:
  1. Patent 3: 14 punten
  2. Redan: 24 punten
  3. Static E: 42 punten

Ik heb hier niets meer aan toe te voegen 🙂

Prijsuitreiking en feest:

 De prijsuitreiking en het feest kreeg een Nederlands tintje aangezien Team Redan (de 5 overgebleven teamleden) in het oranje met oranje mutsen helemaal vooraan stonden. Het vreemde was ook de de NL teams met z’n 3 boten meer lawaai kunnen maken dan alle Duitse teams bij elkaar. De uitreiking van de prijzen was vrij saai waardoor wij maar besloten om bij onze uitreiking op het podium te springen en er een feestje van te maken.

De officials schrokken zo erg dat ze niet wisten hoe snel ze Hein de prijs in handen moesten drukken en een foto maken. Achteraf bleek dat de positie waar wij stonden voor de nummer 1 gereserveerd was. Achteraf een actie op het randje maar hij werd toch gewaardeerd.

 Bij het feest gingen we helemaal los. De band heeft een nummer gespeeld met onze hoeden op. Erik en Hein hebben shirts gewisseld. De organisatie heeft een shirt gevraagt als aandenken en op het laatst kwam er ook nog zo’n fluor geel redanshirt naar boven. Peter heeft weer op zijn handen op het podium gelopen (waarbij de muts opbleef) en we werden op 3 afterparties uitgenodigd waarbij de keuze op het feestje bij de Westwind (First 40) viel.

 Al met al een FANTASTISCH evenement waarbij de 3 NL boten veel lol met elkaar hebben gehad. Sorry Daikin voor onze Foute Duitse CD cd elke dag keihard opstond. De Salona heeft ons nog getracht te stoppen met de brandslang maar helaas 😉

Nog een paar leuke opvallende punten: het bemanningsgewicht was 1,8 kilo beneden het maximale gewicht. De zeilen zijn 4 keer bij de zeilmaker geweest met elke keer het commentaar: These sails are very, very, very Heavy. Tijdens de controle op het water tussen 2 up/downwedstrijden door stonden de blikken soep met Goulash op het vuur. Mark H rende na de chinees meteen naar het voordek nadat hij weer boven water kwam en hielp de spi via de voorstag in het luik te proppen. Peter N gaf tijdens die aktie door dat dit wat hem betreft niet te vaak moest gebeuren. X-37 hoppedosstrosse chineeste in 35 knts bijna naar binnen, waarbij een aantal teamleden in reflex “bakboord” riepen. We worden zelfs genoemd in australie met: http://www.yachting.org.au/yasw.asp?nid=74529 . Redan had de beschikking over een heuse shorecrew  Linda en haar ouders verzorgden de boodschappen, vervoer van Redan House naar de haven. Terwijl ‘s avonds bij de borrel nog eens haarfijn werd uitgelegd hoe ze dat 40+knts varkentje 30 jaar geleden bij het Korps Mariniers mariniers wasten.  Peter (mastman) een massage door Linda en de volgende dag waren we helemaal klaar voor de volgende uitdaging.

 We hebben nog een aantal filmpjes welke later worden toegevoegd. Knallen met 16+ knts en 35 knts wind, crisisituatie, als eerste bovenboei ronden en . . . de beer en het konijntje

 Als laatste willen we teamleden Gerhard, Oscar en Bas in het zonnetje zetten. Zij hebben het feestje gemist omdat ze onderweg waren naar Coxhaven met de Redan voor de eerste delivery etappe

Iedereen bedankt voor de interesse, een trotse groet van:

6 Responses to “Verslag dag 5 Worlds ORCi: bevestiging en (oranje) feest.”

  1. Hans van Renesse 13 September 2010 at 16:53 #

    HIIIIIHAAAAAAAAA, tjeezus wat goed. Nogmaals gefeliciteerd !

    Tis dus weer gelukt om EN een beetje leven in de brouwerij te blazen EN een (bizar) goed resultaat neer te zetten: “Compete with a smile”.

    PS: waarschijnlijk maakten jullie met z’n vijven alleen al meer kabaal dan alle overige aanwezigen bij elkaar… 😉

  2. Yvonne Beusker 13 September 2010 at 18:23 #

    Heren, goed gevaren en jaaaa, het was een gezellig feestje na afloop.

    groet,
    de zeemeermin
    van Salona37

  3. Judith Huizinga 13 September 2010 at 18:54 #

    Gefeliciteerd! Ziet eruit als een goed feestje!

  4. Linda Nuis 14 September 2010 at 11:28 #

    Hi team Redan, nogmaals gefeliciteerd met deze waanzinnige prestatie!!!!!!! ‘k Heb het van dichtbij kunnen volgen en ik ben ook een beetje geïnfecteerd door het zeilvirus…:-) Enne, jullie hebben inderdaad meer kabaal gemaakt dan alle andere deelnemers en aanhang bij elkaar! Ben supertrots op jullie!!!!!!!!!

    Groetjes,
    Linda

  5. Menno 15 September 2010 at 21:49 #

    TOP! Ik had jullie natuurlijk al heel hoog staan in gedachten… en dat jullie het waar hebben gemaakt is geweldig!! Gefeliciteerd en ga zo door!

  6. Geneva fan club 29 September 2010 at 17:53 #

    Team Redan was in the news all over the world. This is an australian sailing site: http://www.yachting.org.au/yasw.asp?nid=74529

Leave a reply to Yvonne Beusker Cancel reply