Verslag delivery: Cuxhaven => Scheveningen (277 NM)

2 Oct

Terugbrengen Redan Cuxhaven -> IJmuiden onee nog verder Scheveningen! (277mile) 

 Vrijdag avond verzameld in Amsterdam. Peter Nuis kwam voor rijden en via Mark op weg naar Cuxhaven. Onderweg verorberde Peter de Nijs en opstapper Igor nog even een warme  magnetron maaltijd. Helemaal goed! Tot dat… ja hoor iets voorbij Groningen een lekke band. Redelijk snel de thuiskomer er om gelegd en verder op pad met gematigde snelheid. Over Nuis hoefde wij ons gelukkig geen zorgen te maken. Die reed nu namelijk met een thuiskomer en de naam zegt het al. Daar kom je mee thuis (heeft de Redan ook zo’n ding aan boord?). Wel moeilijk voor Nuis om in z’n gepimpte BMW 535d de Fiat Panda’s en Opel Corsaatjes voorbij te zien vliegen, maar tja, het is niet anders ;-) 

Aangekomen in Cuxhaven even gezocht naar karretjes om de spullen naar de boot te krijgen. Ze lag er keurig bij. Het havengeld in een enveloppe gedaan en door de brievenbus gepropt, de zeilen aangeslagen (nog een hele klus en uitzoekerij qua zeillatten). Rif in geschoren. Diesel bijgevuld. Veiligheidsmaatregelen gecontroleerd, zoals portofoon hand gps, noodpluggen, brandblusser, reddingsvlot enz. enz. enz. Gezamenlijk nog even de kaarten bestudeerd, zodat een ieder wist waar we aan toe waren. Om 02.00 uur gooiden we de trossen los en voeren we uit. Er stond een vervelende zee en de koers was hoog aan de wind. Dit zou echter na een mijl of 5 beter worden. Kortom na een ruim uur beuken. Op dit moment in het log vermeld

Tijd:2:21 Pos:53°53”449N 08°41”771O COG:320 SOG:4,4 Wind:32Kn 17°

geintje, ja kom maar door

Zeilen hijsen was geen optie helaas. Langzaam, heel heel langzaam verdwijnt de haven uit het zicht. Het blijft altijd even wennen hoe lang zoiets in beslag neemt.

 Het enige positieve was te temperatuur. Koud zou het niet worden. Dat was wel duidelijk. De zee was minder gemoedelijk. Een heftige deining. Echt een zee waar je lekker ziek van kunt worden. Het geen ook twee van ons drieën niet bespaard is gebleven. Na een slordige twee uur beuken aan de wind konden we de koers iets verleggen. Maar het noodlot tartte ons. De wind draaide gezellig mee L Zo rond een uur of  zes in de morgen kwam de wind uit een iets gunstigere hoek. De zeilen konden gehesen worden. De golven werden langer en dus prettiger. De keerzijde hier van was weer dat de wind af nam. Om toch nog een beetje op tijd in Scheveningen aan te komen moesten we een gemiddelde snelheid over ground van 5 knopen varen. Afgesproken was dat als we meer dan 10min onder de 5 knopen zouden blijven de motor bijgezet zou worden. En zo geschiedde.

Langzaam maar zeker trokkken de eilanden aan ons voorbij. Op de heenweg hadden we 12 uur stroom en helaas, de logica klopte: terug 12 uur stroom tegen…

We zijn niet de enige die het zwaar hadden, een jonge graspieper komt bij ons op schoot (zie filmpje) uitrusten.

Click to start movie

 We wisselen elkaar af: 1 slaapt, terwijl de andere 2 wacht houden. ‘s Nachts blijkt dat de stuurautomaat beter koers houdt dan de bemanning. Het weer slaat verder om en na een paar gigantische shifts, dan weer noord en dan weer zuid, blijft de wind uiteindelijk in het NW hangen. Peter zet een bulletalie erbij, alles wordt rustig en we zeilen heerlijk de zondagochtend tegemoet. ‘s Ochtends een sms van Hein of het bij ons ook zo mistig is (zie foto): niet dus!  

We zeilen tussen Texel en Noorderhaaks naar Den Helder. Prachtig stukje met geweldige rollers die even verder op het strand breken. Inderdaad geen stukje om met mist te varen. In Den Helder stapt Mark af en Laura op. Peter, Igor en Laura zeilen verder.

Een heerlijk zonnetje brak door. Kortom genieten Helaas liet de wind het wederom afweten. Ter hoogte van Schorel besloten de motor weer bij te zetten. De brandstofmeter bleef maar aangeven dat er nog 25% diesel in de tank zat. Maar dit was al uren zo. Uiteindelijk besloten de laatste 10 liter diesel in de tank te gooien.

Click to start movie

Want je wilt niet droog vallen met de haven in zicht. Na wederom een controle op de brandstof meter zag ik dat het nivo nauwelijks gestegen was. Een puntje om nog eens goed naar te kijken. De wind nam nog meer af. Halverwege IJmuiden en Scheveningen hebben we het grootzeil gestreken. Deze was nog mooi droog en weldra zou de dauw wel eens roet in het eten kunnen gooien. De latten uit het zeil gehaald (en gelabeld met dank aan Laura) en netjes opgevouwen en in de zak gedaan. Het zelfde een kwartier later met de Genua gedaan. De duisternis viel in en zo kwamen we zonder problemen uiteindelijk rond 23 uur in Scheveningen aan. Boot geboend koelkast droog gemaakt vuilnis van boord en netjes af gemeerd.

Moe maar voldaan gaat iedereen naar huis, De vader van Laura is taxi.

Igor afgezet in Haarlem en om 12 uur waren we allemaal thuis

 Uiteindelijk 277 mijl in 45 uur onder vrij zware omstandigheden, best wel trots.

Klaar voor de IJspegels   YiIiHaaAA!

www.ijspegel.com

Click picture to enlarge



One Response to “Verslag delivery: Cuxhaven => Scheveningen (277 NM)”

  1. Judith Huizinga 2 October 2010 at 23:03 #

    Hey, gezellig weer in mijn ‘achtertuin’. Misschien kom ik nog wel even buurten tijdens de IJspegels!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: