Stroom impact geanalyseerd

9 Mar

Tsja .. . . in de laatste albatroscolumn staat: “duidelijk was veel aandacht voor de snelheidsverschillen in groep Tango”. . . Ook in het verslag van afgelopen Breskens IRC kampioenschap stond dat de stroom tegen in het kruisrak zeer voordelig was voor de snellere boten. Waarom zijn die snelheidsverschillen  belangrijk, de uislagen worden toch met dezelde formule (ORC triple number / IRC ) berekend ??? Als voorbeeld wordt Swan 45 (Hawkeye) vergeleken met  Dehler 39 Redan. Beiden varen in dezelfde klasse tijdens de IJspegel Trophy. Nu kunnen de cijfers niet 1 op 1 doorgetrokken worden aangezien de Hawkeye niet met de optimale zeilvoering vaart tijdens de IJspegel.  (deze exercitie is echter ook voor andere boten gedaan met dezelfde conclusie) Er zijn 3 elementen: 1)      Snellere boten creëren vlak na de start vuile wind voor langzamere boten (de snellere boten varen ook kleinere hoeken(upwind) en drukken langzamere boten dus weg). Altijd voordeel voor de snellere boot dus. 2)      Opkomende en afnemende wind: Als de targets gehaald worden en de boten varen de goede kant op dan zal na een uur zeilen de Swan45 ca 10 minuten (heel rak) voor de Dehler liggen. Als de wind eruitzakt is de Swan45 al gefinished en als de wind (van achter in het spirak) toeneemt is dit zwaar voordeel voor de Dehler39. 50/50 dus 3)      Stroming: In deze post gaan we verder in op het stromingscomponent. Als de stroom tijdens de wedstrijd in dezelfde richting staat als de wind (stroom tegen in het kruisrak) dan is dit ten voordele van de snellere boot. Als de stroom in tegengestelde richting staat dan de wind dan lijkt  dit het voordeel van de langzamere boot. Data: Onderstaand de informatie van de voorbeeldwedstrijd: Data: onderstaand de theoretische snelheden (VMG) per boot (uit de officiële orc meetbrief) De VMG (velocity made good) = de snelheid van de boot in de richting van de volgende boei. Dat is dus de werkelijke snelheid gecorrigeerd met de gezeilde hoek. Deze VMG kan dus prima gebruikt worden om het stroom effect te bepalen. http://en.wikipedia.org/wiki/Velocity_made_good. De VMG verschilt upwind en downwind en verschilt ook per windsterkte. Een overzicht van de theoretisch VMG’s per boot staan in de online opvraagbare meetbrief. De berekening is als volgt uitgevoerd: lengte van de baan / VMG = de tijd die de boot erover doet om dat rak te zeilen. Vermenigvuldig met aantal ronden en . . de gezeilde tijd in die wedstrijd is bekend Lichtweer (8 knts wind) Conclusie licht weer:  De snellere boot heeft veel voordeel  (ca 5 minuten per uur  !) bij stroom tegen in het kruisrak maar ook voordeel (ca 1 minuut per uur) bij stroom mee in het kruisrak. Redan trimmer Ton kijkt hoe de Swan45 Van Uden voorbij blaast in het 1e kruisrak tijdens een IJspegel race  Meer Wind (16 knts wind): Conclusie meer  wind:  De snellere boot heeft veel voordeel   (ca 3 minuten per uur !) bij stroom tegen in het kruisrak en een  nadeel  (ca 1 minuut per uur)  bij stroom mee in het kruisrak. Ik weet het . . . . de oplossing: Eenheidsklasse gaan varen dan ben je meteen van alle externe invloeden af. Deze analyse is echter niet gedaan om het handicapsysteem te bekritiseren. Het doel was om een verklaring te vinden voor soms wel hele grote afwijkingen ten opzichte van de resultaten. Soms heb je de boot volledig op target en vaar je de goede kant op en verlies je toch met minuten achterstand . . . Nu is het wel zo dat normaal gesproken een Swan45 niet uitkomt tegen een Dehler 39. Binnen de groepsindelingen zullen de verschillen veel kleiner zijn. IJspegel: Aanstaande zondag mogen we weer voor de IJspegel.  Dit keer varen we onder het motto Shuffle the Deck”: De stuurman is er niet, dus de tacticus gaat sturen. Vervolgens gaat de trimmer de tactiek doen en gaat de voordekker trimmen. De mastman gaat het voordek doen en de pianoman gaat de grootschoot bedienen. Gaat helemaal goed komen ;-)  enne oh ja . . .  stroom tegen in het kruisrak . . . . Maar we hebben er zin in, we mogen zelfs een asymmetrische spi uitproberen van John vd Starre (na de wedstrijd).

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: