Yigghaah!
Wat een geweldige offshore hebben we mee mogen maken!
Van de laatste oversteek in 2013 hebben we 3 jaar bij moeten komen, maar deze keer waren de omstandigheden echt fantastisch! Ofschoon het veld in de ORC-2 vrij klein was, verwachtten we geduchte tegenstand van o.a de Intention en de Jai-Alai en natuurlijk de Griello’s! Na een perfecte start ronden we als eerste de bovenboei. De S1 werd gehesen om vervolgens via de NM-22 (kijk uit voor de exclusion zone) naar de overkant te denderen.
‘s Nachts leggen we de basis voor de winst door aan het noorden van de rumpline te blijven. Nadat het licht is geworden blijkt de Intenion naast ons en de Jai-Alai en Griel achter ons te liggen. We hebben nog nooit zo veel van de S1 gebruik gemaakt als tijdens deze races, maar wat is dat een goed zeil!! We kunnen er heel hoog mee varen, zonder dat de drift te groot wordt. En snel ook. We konden niet onderlangs de Visione, dus zijn we maar achter ze en vervolgens bovenlangs gegaan 🙂
We weten onze voorsprong vast te houden en trekken de spi weer voor het laatste rak naar de finish bij Harwich. Onze berekeningen blijken te kloppen en we zijn inderdaad eerste geworden! Inteion is tweede en de Jai-Alai derde. Wow… dat is even bijkomen.
Gelukkig gaat dat weer goed in de Royal Yacht club waar we met open armen worden ontvangen met een stevige dosis Engelse humor van de Havenmeester. Donderdag de traditionele lunch bij de Butt & Oyster bij wederom prachtig weer en aan het eind van de middag weer een Frans-Sluyters-in-vorm voor de prijsuitreiking.
Video verslag van de beide races:
Vrijdag ochtend vroeg op, want de start is om half 11 (lokale tijd toch?) en het is nog minimaal 1,5 uur tot aan de start. Na de gebruikelijke verwarring starten we redelijk en gaan op de weg terug. Bij het windmolenpark wordt het interessant want daar moet gekruist worden. Voor ons gevoel liggen we helemaal achteraan maar dat blijkt wel mee te vallen. We kiezen de noordelijke kant en door de stroomkentering blazen we naar de Lichtboei en maken de achterstand op onze concurrenten goed. We spi-en verder naar de Smiths-Knoll en dan begint de lange oversteek terug naar de NL-kust. Uiteindelijk komen we vlak voor de Jai-Alai en naast de Intension bij de NM-22. De wind zakt er uit. De Intention bewijst haar klasse, pakt een windbaan en is binnen een half uur 3 mijl weg… dat is even slikken. Wij worstelen met de Jai naar de rondingboei voor de kust bij Katwijk. De Jai is net wat sneller en ronden 2 scheepslengtes voor ons de boei. Maar we zien de Intention ook weer die kennelijk een windwak heeft “gekregen”.
Na een intensief laatste rak blijkt de Jai net wat sneller en finisht na 200 mijl 42 seconden voor ons. Top gedaan mannen! Beetje zuur, maar dat is wedstrijdzeilen! De Griel heeft het nog beter gedaan en wordt tweede. En hulde voor de uiteindelijke winnaar van deze race, de Arethusa.
Wij worden uiteindelijk 4de, maar met de 1e plek op de heenreis hebben we een goede uitgangspositie voor de In-shores.
En daar mogen we weer trots op zijn, dacht ik zo 🙂
Leave a Reply