Zitten velen nog op de bank en voor de buis een mooie Soap te kijken, zijn er toch heel veel boten in het eerste begin van seizoen 2015 al weer op het wedstrijdwater. Spik en Span: De Redan was meteen na de afloop van de IJspegel series naar Stellendam gebracht en aldaar op de wal gezet. Een vrijdag en weekeinde noeste arbeid met plamuren, anti-fouling, poets en kluswerk en het schip ligt er waar prima bij voor het zomerseizoen 2015. Blijft een aanbeveler voor velen – ga IJspegelen, laat je boot in het zoute water, en zet haar dan even op de kant. Een winterberging is duurder en voor de TV wordt je weinig beter.
foto: http://klaaswiersma.nl
Van Uden Regatta 2015 – wij waren er materieel klaar voor! De anderen ook. Het thema van deze mail is dat de wereld blijft draaien en vaak hebben we al gezegd dat een heel veel ORC-2 teams grote stappen maken! Dus draait de wereld! Zeker als je zelf “stil blijft staan”, of te veel. De concurrentiedruk is hoog in de ORC-2. Het is nu zoals voetballers zeggen: ben je niet scherp dan kom je overal net een stapje te kort, of valt de bal niet goed, of klopt de eindpassing net niet….. whatever! Wij hebben zo’n weekeinde achter de rug en zoals het in het voetbaljargon weer geldt: je kan het zien aankomen… of het hing in de lucht.
Zaterdag stond er een mooie 15 kts plus min. Wel heel veel instabiliteit en shifts – oscillatie over hoeken van 20+ graden. Met vlagen van 20kts met shifts dus beste wel hectisch en veel focus gevraagd op trim, stuurwerk en tactiek in het lezen en anticiperen. Onze selectie voor dit weekeinde was enigszins incompleet en dankbaar aangevuld dit weekeinde! Race 1 komen we aardig weg van de start, maar met de snelheden en hoogte klop het niet helemaal. Het tandje extra is er niet en het is dus hard werken geblazen. De rest van het veld loopt goed. De eerste twee rondjes is het hangen en wurgen. Het laatste deel met twee rakken up-down komen we nog goed terug en drukken nog een vierde plek. We krijgen dan tussendoor nog een afgelaste race vanwege een mega-windshift – goede call van het wedstrijd comité daar waar alle klassen al onderweg waren.
foto: http://klaaswiersma.nl
De wind is dan een tijd instabiel – Wel/niet starten ….. het comité wacht. Wellicht was de optie van een kortere baan een beter optie. Maar, race 2 komt er ! We gaan heerlijk weg vanaf het startschip, draaien direct naar rechts – mega-klap ! Dik op kop ! Houden we twee boeien vol…… maar dan blijkt dat we speed, hoogte niet kunnen houden. We zakken iets terug en het wordt een tweede plek.
Race-3 mag de nieuwe Genua 3 uit de zak. De oude heeft er bijna 4 jaren en vele stormen op zitten, en stickers…. We gaan samen met de Griel te vroeg over de lijn. Terug dus en de Griel weet er in deze race knap een eerste plek uit te halen! Wij blijven in de inhaalrace steken en gaan bij de laatste onderboei nog even dik de FU in (fuck up). Het wordt een 9, wat er uitzag als een 5-6….
Dan een dik feest zoals dat bij de VUR gebruikelijk en gelukkig is Peter ook jarig ! Net 40+ en nog steeds fief! Dat werd voor een aantal bemanningsleden een latertje waarvan verder geen verslag want dan moet je er zelf gewoon bij zijn! De Van Uden Reco feesten zijn altijd goed !
Zondag, dag twee. Dat begint al minder als onze voordekker, die zich zaterdag nog staande hield, zich telefonisch ziek meldt. Dat betekent dan ook geen familiekan koffie. Opnieuw omzettingen dus. De wind is er in de ochtend volledig uit, maar steekt zo tussen 10 en 11 langzaam op. Het comité wacht, wij varen rondjes om de Flyer die als startschip dienst deed (wat een juweel!) en vermaken onszelf met grappen en muziek. Wellicht had het comité eerder kunnen starten met 7-9kts wind op een korte baan, echter de keuze viel op later en lange banen. Op zich hadden we zo nog twee wedstrijden te gaan. Race 1 gaan we er weer hoog bij het startschip de lijn in en komen daar met de Soeticheyt in duel onder ons. Leven en Laten leven! Wij geven ruimte zover we kunnen en zij lossen het netjes zonder duwen en protesten op! Iets minder weg dus, Soeticheyt gelukkig goed weg! En die bleven goed weg met een eerste plek! Wij naar de stuurboordslag, maar daar komen we nog de Insails tegen over BB. Niet gezien! Te laat en dus een strafrondje. Op zich loopt alles deze race een stuk beter op hoogte en snelheid, maar met wat inhaalwerk weten we er niet meer uit te persen dan een 7e plek. Race 2 wordt snel gestart door het comité. We gaan lekker onderin weg met de Antilope en de Griel bij ons. Ontsnappen met een stuurboordslag en komen twee op de bovenboei met de Soeticheyt voor ons. Die is weg met Light wind ! De hele race houden we die plek vast met de Ruimte, de Antilope en de Joule kort op onze hielen. De Antilope helaas 2 seconden te kort en de Ruimte 40 sec zo blijkt bij de finish en zo wordt een tweede plek een vier.
Overall komen we daar mee niet verder dan een 5e plek. “As the World Turns….” Hadden we beter op de bank voor de buis thuis kunnen blijven? Niet dus! Uitermate leerzaam en mooi om te ondergaan hoe de spanning oploopt in de ORC2 klasse. Nieuwe boten aan de start in Zuid-Holland zoals de Antilope en de X-Bie. De Soeticheyt en de Ruimte die al langer de juiste lift hebben genomen. De Griel die hun zaken heel goed voor elkaar hebben! De Flying Dolphin die ook steeds vaker vliegt! Wij hebben zelf misschien wel te lang op de bank gezeten en zullen hard aan de bak moeten in 2015! De Fun-X heeft ook aangekondigd in nieuw ornaat nog te verschijnen! Onze oude speeds, hoogte en handling zijn niet meer goed genoeg! De wereld draait door en wij moeten mee of anders wordt dit seizoen een soap. Dan wel een gezellige met een smile zoals altijd, maar toch…. Je wilt ook wel eens winnen… niet waar…?
Werk aan de winkel dus! De boot gaat weer terug naar Scheveningen en dan is de volgende race pas de NSR . De tocht naar de Y-Toren, de Almere en dan spoorslags terug naar Scheveningen zit allemaal te dicht op elkaar. Dan maar trainen en trimmen in Scheveningen en alle zaken eens goed nalopen. Mast, Trim, Handling en Focus. De wereld draait gelukkig door en wij willen vol mee ! YIGHAAAAGH !
Kijk mannen dit zijn de verslagen zoals ik ze graag lees. Gaat het top dan lees je overal hossana verhalen. Maar zit het een keer tegen, of gaat het een keer niet zoals gepland dan hoor je meestal niks of wat er nog wel aan High lights waren. Maar dat is gelukkig niet bij Team Redan. Gewoon hup tell it as it is. Top. Proberen wij/ik ook te doen. En dat is dan ook de reden dat we het op en naast de baan zo graag tegen jullie varen. Jan Pieters – Fun X