Verslag IJspegel 16 november: duiveltje zit in de details

18 Nov

Het duiveltje zit in de details Na drie zondagen ijspegelen is het zeker weer tijd voor een verslag van de belevenissen. Nu is verslagen schrijven altijd leuker als je denderende resultaten neerzet, maar in dit geval zijn we ook positief omdat we gezien de huidige prestaties alleen maar uitzicht hebben op beter. Het is weer prachtig zeilen op de Noordzee met de golven, stroming en wind, en afgelopen zondag weinig wind. Het IJspegel wedstrijdcomité  legt mooie starts en banen uit. En de IJspegel Academy grootmeesters vliegen overal met camera door de baan om zo te registreren en tijdens de dinsdagavond analyses toelichting en tips te geven. IJspegel ac Het Spuigat is het nieuwe thuishonk en dat snort, gonst en zoemt elke zondag en dinsdagavond van de gezelligheid van zeilers. Ben je nog niet overtuigd en heb je plannen om komend seizoen er nog beter tegen aan te gaan – kom dan in ieder geval na oud en nieuw gewoon het water op. Het is een prachtige ervaring en het nivo stijgt alleen maar verder. Ijspegel Flying Focus foto | (c) Flyingfocus.nl Terug naar het verslag van de wedstrijden. De eerste twee zondagen was het direct volle bak. Windsnelheden van 25 knopen en vlagen, een mooie vette golf. Als vanouds ca 8.30 de bemanning op de steiger met koffie en de boot klaarmaken. We hebben besloten onze North Sails 3Di te sparen in zwaarder weer, dus het “oude” wedstrijdzeil er op. Iets wat veel andere boten ook doen – gewoon rustig de winter door. Beide zondagen was onze kernploeg niet geheel compleet en zijn we erg blij dat er enthousiaste mensen zijn die graag een keer opstappen en met ons mee varen. In deze twee gevallen Lennard Bal, Ruud Nieuwenhuis, JesseMulder, Jeroen Tresfon en Erik Koper de andere zondag. Voor ons ook altijd leerzaam omdat je voor, tijdens en na de races ook weer dingen en open feedback krijgt. Bijvoorbeeld over hoe wij communiceren, en dat dit voor een opstapper soms Swahili lijkt…. Wel handig om dat goed af te stemmen… Ook mooi om toch weer een paar handigheidjes, of methodes van anderen te zien. Zit altijd weer iets nieuws bij, of iets waar je toch weer even bewust over na gaat denken.

filmpje(ff op 720p zetten voor beste resultaat): De Afhaal-Chinees  – nu zijn we niet te kinderachtig, of zijn we gewoon een stel kleine kinderen (vul zelf in), en trekken we gewoon de spinaker. Motto – “niet gespi-ed is altijd minder” of meer zou meer moeten zijn. Daar merk je dan even dat je toch op de Noordzee bent en niet op het IJsselmeer en dat de routines in de boot vooraf beter doorgenomen kunnen worden. We gaan dus beide zondagen met de spi er op richting de Chinees ….  Wat dan wel heel mooi is om te constateren is dat het eigenlijk heel rustig blijft aan boord en de zaak heel vlot hersteld wordt. Schoten worden tijdig gevierd, Spi-val een paar meter gedropped, boot recht sturen, spischoten pakken en direct binnenhalen. Eindresultaat is nul schade, nul schrik, beetje onrust …. Maar natuurlijk wel een troep van lijnen. En dus opruimen en veel meters verliezen. Op zich mooie leermomenten, want geloof ons je kan gewoon stabiel varen met een spi in harde wind en golven. Ook een gijp maken. Zolang je de details even wat scherper in de gaten houdt en het duiveltje in het doosje laat! Wat zijn die dan: De spiboom niet te breed naast de boot, barberholers op de schoten en de spi wat korter voor de boot houden. Neerhouder giek aan. Trimmers op beide schoten, als het schip naar loef over gaat in een golf gewoon de boom op tijd een metertje naar voren. Rustig op de golven sturen en de boot subtiel “onder” de spi meesturen terwijl de druk getrimmed wordt. Niet te diep voor het laken willen varen. Als je gaat gijpen, dan gewoon op volle snelheid of surf zodat de druk uit de zeilen is. Als het mis gaat, reageren en corrigeren. Het belangrijkste is dat je team samenwerkt, iedereen de taken invult en weet wat er in geval van … moet gebeuren. Safety First ! In ieder geval hebben de chinezen ons windeieren gelegd en bleven de resultaten uit. De races waren er niet minder mooi om! Ijspegel chin De afgelopen zondag was het weer kwa zon en temperatuur niet zo mooi. De wind ook drastisch anders in de zin van geen wind…. Eerst in een motregen een uur extra wachten voor er wat wind kwam en een wedstrijd kon worden uitgezet. Die kwam er toen er een “stabiele” 5 knopen uit Zuid Zuid West zich nestelde. Het comite heeft keurig gewacht totdat de wind van oostelijk helemaal door het zuiden ging om zo een eerlijke wedstrijd neer te zetten zonder dramatische windshifts. Op zich ging de wind iets door westelijk, maar dat zat voor iedereen in de voorspellingen. Race 1 met de ORC-2 gelukkig een general recall. Wij waren te laat bij de lijn omdat de wind iets wegzakte in de laatste 2 minuten. De tweede start dichter bij de lijn vanaf de pin opgebouwd en prima weg bij de pin. Liep allemaal goed totdat er windbaantjes  boven ons werden uitgedeeld en het hele veld als een harmonica bij de bovenboei in elkaar schoof. Hadden we tactisch beter kunnen doen op het moment dat we voor lagen… Mooi om te zien hoe De Ruimte, de Vuurflits, de Lucifer als lichtere schepen voorin komen en niet in het laatste omdat ze gewoon goed varen! Uiteindelijk pakken we in de eerste race op de lijn aardig wat boten terug maar op handicap zijn we gezien. De tweede race starten we met de stroom mee, ook altijd weer leuk. Komen we iets minder goed weg, maar pakt de directe stuurboord slag op zich goed uit. Helaas ging de rest allemaal mee, dus beperkte winst en de kopgroep met de Griel was al weg. De andere boten varen prima en wij constateren dat het lijkt alsof we in een emmer behangselplak aan het zeilen zijn….. Het schip slaat niet lekker aan, loopt niet soepel dan wel tippelt niet over het water…. ijspegel light Was is denn los, da das schiff nicht los geht….? Het gaat namelijk niet altijd allemaal vanzelf en vanzelfsprekend. Het duiveltje dus gaan zoeken in alle details! Ergens zit ie te grijnzen dat kleine ettertje! Aan de zeilen ligt het niet, dat waren de North 3Di’s. De verstaging en mast waren ook gechecked. Trimstanden niet 100%, duiveltje had het trimboekje thuis gelaten. Tijdens de race hebben we ook niet echt geschakeld met de boot, mentaal merk je dat de spirit even dipt. Iedereen ziet of merkt dat het moeilijker loopt, maar echt wakker worden deden we niet. Dan als laatste – Hangt er een Komo-Zak onder de boot of zo….. Iets te koud om te gaan zwemmen. Maar in de haven even de motor op een vastgesteld toerental en dan blijkt er meer dan een halve knop rompsnelheid zoek te zijn. WOILAH ! of niet… Dat gaan we nu dus als laatste even uitzoeken in de hoop dat het lek boven komt. Het feit dat de pomp van het toilet verstopt geraakt is kan in ieder geval geen oorzaak zijn, al gaat iemand dat ding toch even uitpulken J Na een seizoen lekker varen kan je alleen maar constateren dat je continu alle details aktief in de peiling moet houden. Het gaat niet vanzelf als je het materiaal er op zet. En de concurrentie is zeker goed bezig, immers die gaan wel hard genoeg.  In eerdere versies van de IJspegel is ons soortgelijk overkomen en dat gaat nu een verbeterpuntje worden. Het duiveltje, de details en preventief te werk gaan. De titel voor het volgende verslag ligt al op de plank bij deze :    Team Redan en The Need for Speed ! Wordt vervolgd – YIGHAAAAAGH! ijspegel crew

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: