Oktoberraces 2014 – seizoensafsluiter met een klapper

6 Oct

Wat een dynamische afgelopen 3-4 dagen ! En wat een geweldig weekeinde racen in Hindeloopen! Donderdag begonnen de telefoons van Team Redan al aardig te piepen…. Was war los? Er bleken opeens rond de 12 ORC2 deelnemers aan de start te verschijnen! Dat betekende theoretisch dat Team Redan nog 1 kans, zij het een kleine, kreeg om voor de derde maal op rij de ORC Jaar Competitie te winnen. Er is veel gebeurd dit jaar. Mega-Veel veranderd aan de boot met nieuwe zeilen die we pas sinds juni hebben. Een bizar seizoen waarin sinds twee jaar afwezigheid de Light winden elke wedstrijdserie de boventoon voerden. En dan drie ongelukkige akkefietjes waardoor je opeens veel punten in het klassement verliest. Maar – HET KAN NOG ! en dan ga je er vol voor, met een smile! Zrail Donderdagmiddag was er een delivery crew van twee man. De boot was namelijk al in Scheveningen en moest dus in 1 haal over 85 mijl naar Hindelopen…. Vrijdagochtend om 9.30 op de stroom weg uit Scheveningen, 3 sluizen en zaterdagochtend om 01.00 ongeveer in Hindeloopen. Hell of a Ride, maar een prachtige dag ! Zaterdagochtend vroeg de in de haast beschikbare crew op de steiger en allemaal de boot en tuigage ombouwen voor de wedstrijd. Prachtige stemming waarin bij ieder te voelen was dat het kon, en ook zou gaan gebeuren! De wind een mooie 15-20+ kts (4 bft) uit het zuiden voor Zaterdag ! Perfect zeilweer dus! En geen 13 maar zelfs 16 boten aan de startlijn, geweldig mooi om zo veel boten in 1 klasse te hebben. De Lenco 3, met Harry Amsterdam zijn we ook voor het eerst tegengekomen. De klassementsleider Squiffy was er, de Nederlands Kampioen Exxelence Hodspur, de Eala, de Flyer en veel schepen van de oostkant die we graag ook bij meer wedstrijden zouden zien. Alle ingredienten voor een mooie finale ! Es geht noch einmal los !D79C1732R Zaterdag – Race 1 – Niet al te grote startlijn, dus een prachtige strijd op de lijn bij schip en pin. Wij zijn zelf als een siamese tweeling elke race met de Lenco in de laatste twee minuten verenigd. Schot klinkt en weg zijn we. De Lenco langszij. We komen los, kunnen voor het veld langs kruisen en draaien als 1 om de eerste boei. Een flink gat met een groep van zeker 6-7 schepen. De banen die de de Zeilvereniging Westergo uit heeft gelegd zijn lang en prachtig! In het spirak zijn we ver voor en maken bijna de fatale fout om door de startlijn te varen. We weten nog maar net te repareren door 150 meter bijna halve wind, bijna in de broach de startlijn te ontwijken. Gelukkig nog net voor de rest van het veld. In de 2e upwind weten we verder los te komen. Varen we ook nog de ORC1 binnen die 5 minuten voor ons gestart zijn en hebben we daar bij de boeirondingen nog een paar mooie uitdagingen. Uiteindelijk Line-honeurs en op handicap klokken we ook een 1-tje. Squiffy er strak achter en de Lenco evenzo. Kop er af! Goed begin ! Race 2 en 3 – zie Race 1 – copy and paste ! Start, bovenboei, wedstrijdverloop en finish. Lenco vol op onze staart, Squiffy er verder achter maar op handicap afdoende.D79C2759R   ’s Avonds een groot deel van de bemanning naar huis aan de andere zijde van Nederland omdat er natuurlijk een flinke belasting op prive gelegd wordt door ad hoc toch even een weekeinde extra te gaan racen! Ook daar hebben we als Team Redan een geweldig thuisfront die bij tijd en wijle begrip en liefde hebben als het virus weer de kop op steekt. Die ruimte, maar zeker ook het meeleven is geweldig. Met de achtergebleven slaapploeg even een heerlijk hapje eten bij Ame Gijs in Hindeloopen om een prachtige dag in goed gezelschap af te sluiten met een mooie fles wijn (of twee) en Irish Coffee. Even nog een afzakkertje op de jachthaven in goed gezelschap van alle zeilers en snel het mandje in. Dit keer mocht iemand anders het licht uitdoen. Zondag Race 4 – zie zaterdag, naar keuze Race 1,2 of 3. Het had de avond flink gewaaid en wat regen. Het zonnetje was weg, maar er stond een heel plezierige 16-20 knopen Noorderwind. Exact weten we dit niet aangezien de Boatspeed op de Redan weggevallen was en we dus de hele dag geraced hebben zonder True Wind getallen….. en met GPS snelheden op de klokken. Op gevoel en zicht dus maar…..  Resultaat – Line Honors en een eerste plek op handicap (we hebben de boot zelfs nog even stilgelegd voor de finish om de Lenco voor ons te krijgen zodat die punten in zou lopen op de Squiffy). Nog 1 race te gaan. Rekenen hoe we er nu voor staan met de Squiffy en de overwinning in het jaarklassement…. D79C2752R Aangezien er 16 boten waren, vallen de punten in het scoringssysteem anders uit. De tegenvaller voor ons was dat het grote veld zo veel punten opleverde voor de nummers 2 en 3 dat het onmogelijk werd om zuiver de Squiffy, die tweede stond op dat moment, te passeren in het klassement. Natuurlijk hebben we alle opties doorgenomen en wisten we die wel. Je kan dan gaan Matchracen, als een zwaan aan de Squiffy gaan kleven en die richting Medemblik reglementair de baan uitzeilen. Je kan de Squiffy ook een onverwachts bezoekje geven met het regelboekje in de hand en ze zo een DSQ of strafrondje proberen aan te smeren…. Etc. etc.  Nu is onze slogan “Compete with a Smile” en niet “Compete with a Bijl…(op het dek)” Wedstrijden vaar je fair en eerlijk met een open vizier en op eigen kracht. Wedstrijdcomités zetten zich ook dagenlang in voor zo eerlijk mogelijke races. De Noordzeeclub met haar vrijwilligers zet zich ook vol in om de regelementen en meetbrieven zo eerlijk mogelijk te houden. Wie zijn wij dan om te gaan lopen piepen, klagen, of klieren op of om het water. Het is wat het is en het wordt alleen maar mooier en beter! D79C1736R Race 5 dus – met open vizier er in en nog een keertje in de handen spugen. Prachtige strijd weer met de Lenco op de vierkante meter bij de startlijn – loopt even over de scherpe kantjes – besluit: wij gaan niet protesteren – eigen kracht! Zo’n protest heeft ons ook al punten gekost. Toch breken we in het eerste rak door het veld vanuit geschat een 8e positie en halen de bovenboei als eerste. De rest van de race lopen we steeds verder weg, en verder…. De vraag wordt nog aan boord even gesteld of we niet in de verkeerde klasse (ORC1) gestart zijn….. want daar voeren we tussen. Eerste over de finish, de Lenco, Squiffy en Hodspur strijden nog op de finsishlijn en uiteindelijk komt de Squiffy daar op handicap wederom als winnaar uit de strijd. Wij hebben ons handje vol – 5x een eerste plek en daar mee de overwinning in de Oktoberraces 2014 die een geweldige mooie wedstrijd is! Goed gevoel, Heerlijk gevoel eigenlijk. Trots ! Voldaan ! Binnen 3 dagen aan een start verschijnen met een samengesteld team en dan zo’n mooie serie varen.

6-10-2014 21-14-06XDSC00338 Squiffy – gefeliciteerd met de overwinning van het Jaarklassement gewonnen – Van Harte !!! Mooi team, mooie strijd en ook ieder jaar van de partij ! De Hodspur verwachten we volgend seizoen zeker ook weer helemaal voorin te zien. Die hebben een lang en intensief seizoen gemaakt in aanloop, delivery, training naar het WK en leden een beetje aan metaalmoeheid schatten wij zo in. Dan de Lenco met Nico Brabers en Harry Amsterdam weer terug aan de lijn! Eerste races, hagelnieuwe boot en dan zo uit de blokken komen. Prachtig!  Bij alle andere schepen is ook duidelijk de strijd en progressie waarneembaar – Het wordt steeds mooier weer in de ORC2 !  Voor een ieder die verder wil – kom naar de IJspegels in Scheveningen!!! Niet alleen is het fantastisch zeilen, met name de sfeer, gesprekken, uitwisseling van kennis en ervaring buiten de races om en bij de Academy nabesprekingen zijn een bron waar je uit kan putten ! Wij liggen inmiddels al weer in Enkhuizen en brengen de komende weken de Redan “terug” naar Scheveningen voor de winter en het winterseizoen ! De zomer was mooi ! Tijd voor erwtensoep en schippersbitter !  http://ijspegeltrophy.nl Bye YIGHAAAGH !