Zuiderzeeweek 2014

24 Sep

Over stof, de bezem en de jarige Jop! Zuiderzeeweek 2014 in Hoorn

Eindelijk na het WK ORC in Kiel konden we weer met zijn allen de boot in. De Flevorace hebben we moeten laten schieten omdat de Redan bleef steken in Cuxhaven op de weg terug vanuit Kiel met slecht weer en een kapotte waterpomp. Nu eindelijk weer wedstrijden – de Zuiderzeeweek 2014 in Hoorn. 10 boten op de lijst in de ORC 2 klasse, met niet de minsten er tussen en een Wedstrijdorganisatie die de banen in een prima vaargebied (wiervrij) uitzet.

Zaterdagochtend om half negen de hele crew op de steiger en de boot maar eens goed afstoffen. Er was bij terugkeer in Nederland al flink wat van boord gehaald wat aan vlotten, ankers etc vanuit Kiel terug moest. Maar twee sets zeilen aan boord is te veel van het goede.

De AP-vlag ging er vrijwel direct in met uitstel tot 13.00 – geen wind. Dat laatste wordt dit seizoen bijna een vast patroon.

AP

Nog meer tijd dus om te stoffen. Allerlei kleine reparaties en dingetjes om de oude dame weer spic en span te krijgen. Dan de wedstrijd zeilen er weer op, en wachten maar …. En zo waar klopt de weersvoorspelling en gaat einde ochtend het windmotortje aan op standje 1. Naar buiten met de boot want trainen in Light condities kan voor ons geen kwaad…. Weinig te trainen daarbuiten… dus nog maar even traditioneel 2014 dobberen bij het startschip waar de FunX even de motor en koppeling heeft getest met een Spi-Vlieger attractie achter de boot. Een soort hellingsproef…. En gelukkig toen de wind plots opstak plofte het vliegende bemanningslid met een bierblikje afstand achter de achtersteven.

FunX

Zaterdag – 2 Races – Windje – 4-6 knotsen NW – NNW. Light dus. De start kwam even als een verrassing omdat onze boordmarifoon wat kuren heeft. Maar we waren in ieder geval bij de pin toen de ORC 1 leek te vetrekken …. En zo waar die vetrokken, dus waren wij aan de beurt. Prima start ondanks de korte voorbereiding. De XP-33 ging er als “de wind” vandoor. Hartstikke mooi dat dit schip met nieuwe eigenaar en crew in de ORC wedstrijden gebleven is en grote stappen maakt ! De baan die het comite had uitgelegd was een Inner-Outer Loop – op en neer waardoor de ORC klassen elkaar ook niet onnodig tegenkwamen. De hele race, ondanks de weinige wind bleven we de Redan aan de praat houden en uiteindelijk na een twee op de bovenboei, gingen we ook als 2 door de lijn.

finish schip

Echter op handicap gaan we in Light nog niet hard genoeg, dus een 4e plek. Dat is wel eens slechter geweest dus vol goede moed naar Race 2.Hetzelfde patroon, alleen scherper weg bij de start. XP-33 wederom supersnel. We weten weg te komen van de Squiffy, Exxellence, Griel en FunX en draaien kort achter de XP om de bovenboei. Het ziet er beter uit ! Het loopt ook weer beter en een ietsje meer wind is ook plezierig. Op de finish is het spannend. Vlak achter de XP en ruimer voor de achtervolgers. Een tweede plek ook op handicap! Tevreden gevoel na zo’n lange tijd niet racen en dan in Light. Overall staan we hier derde mee. Xposure 1 (3 punten) Squiffy 2 (4 punten) Redan 3(6 punten).

Zondag – 3 Races – Zondagochtend hangen er (ook bijna traditioneel) vlaggetjes aan de boot. Hein is jarig en dat moet even gevierd worden!

Flag

Als hoofdattractie komt Jacqueline Terpstra, onze buurvouw van de avond, stralend uit de Mad Max zoals er ook dames uit een grote taart kunnen springen. Het eerste kadootje voor Hein van de dag! Een dikke zoen en hug van Jacqueline ! Dat gaat vandaag wel goedkomen! Hein staat op scherp! Het eerste paaltje staat !

De wind op het menu was geprogrameerd op 13-16 knotsen met kleine 20+ in de buitjes. Wederom strak NNW. De verstaging bijstellen, trim er goed op en het vloog er over! Race 1 – prima start, mooie vrije aanloop, vrij en stijf onder het hele veld op volle gang weg. Stuurboord er voor langs en WOILAH ! eerste om de bovenboei met een flink gat op de concurrentie. De rest was genieten, vol gas door en als eerste over de lijn, ook op handicap een 1. De Squiffy 2e en de Excellence 3e. De Xposure kwam minder goed weg met een 5e plek oftewel het klassement ligt weer open🙂

F7 spi2                                            foto: (c)|  fotoboot.nl

Race 2 volgt helemaal hetzelfde patroon van Race 1 – Wij hebben de Genua 2 er vol op laten staan omdat het water ook vlak was en gaan als de Politie ( onze boot is blauw en niet rood) Eerste bovenboei, mooi gaatje en uitvaren met het gas er vol op en geen brokken maken. Weer een 1 met de vermelding dat 1,2,3 alle drie Dehler 39’s waren met de Griel en de Flyer. Close, maar genoeg afstand en dus weer een paaltje voor Hein!

Race 3 werd de wind iets meer, buitjes kwamen meer …. Toch de Genua 3 er op ? Uiteindelijk niet, en beter was geweest het wel te wisselen. De start was iets minder, de Squiffy was super weg. De strijd om de overall eerste plek was vol open. Onderling 1 of 2 puntjes verschil…. Prachtig duel bij de bovenboei waar de Squiffy “op ons klapt”, wij de boeg net vrij kunnen houden op de wind, en werkelijk op 20 meter voor de boei de “leebow” toch winnen. Eerste om de boei, Squiffy strak op onze spiegel.

RF4 bow

foto: (c)|  fotoboot.nl

Voor de wind – duel no. 2 De Squiffy zit als een schaduw aan ons vast met dito windeffecten. We hebben een prio 1 probleem in de mast. De rvs beschermstang van het stoomlicht is losgebroken en steekt als een haak naar voren uit. Geen overstag mogelijk als we dit niet oplossen dus een potentiele dnf. Onze mastaap en dagheld klimt onaangelijnd via schouders en giek op de spiboom en wrikt de stang los (geen namen), problem solved. Dan gaan we bij de onderboei in de fout en komen binnen de wind met drop en draai ruim uit. De Squiffy snijdt er tussendoor en wij horen een volle Yighaagh ! GAME ON ! en tweede ronde.

RF8 spi3

foto: (c)|  fotoboot.nl

Een kruisrak waarin de Squiffy de deur op slot wil houden en wij in alle tacks weg willen breken. Dat is dus niet gelukt omdat ca. 80% van al onze overstags opeens niet liepen (Genua2 in 16 – 20 knts is pittig). Elke keer 10-20 meter kwijt…. Manoeuvres blijken dan doorslaggevend. De Flyer lijkt ook nog de lachende derde te worden waar 2 honden om een been vechten en bedreigt onze tweede plek die we hard nodig hebben voor het klassement. We klokken de Flyer op 22 seconden bij de laatste boei en we moeten 20 hebben. Consolideren dus, en de Flyer krijgt onze aandacht. Dat redden we dan ook nog maar net! Iets van 2-3 seconden genoeg ruimte op de finish blijkt als de uitslagen bekend zijn. Kadootje voor Hein dus ! Eerste plek overall na een geweldige strijd in Race 3!

Boot opruimen, biertje drinken en een hele blije Redan Crew bij de prijsuitreiking. Het stof is er weer af…. Squiffy top gevaren: uiteindelijk scheelde het maar 1 punt en feitelijk 1,5 seconde.

price

En hoe staat dat nu met die Bezem? De verbondsbezem! Is die nog haalbaar, kunnen we die als unicum ook drie keer op rij nog winnen? Door de WK campagne hebben we Stellendam moeten laten schieten, is de Flevorace verloren gegaan. Op de NSR hadden we een dubbel akkefietje en ging een tweede plek naar een vijfde….  onze marge was dus al minimaal. We gaan deze week maar eens rekenen want het animo (deelnemers) voor de Oktoberraces ligt niet hoog en de boot moet dan ook weer van Hoorn naar Hindelopen en dan naar Scheveningen voor de IJspegels. Aan de andere kant valt ook weer te zeggen dat je gewoon met eer en trots je wedstrijden moet uitvaren….  Stay Tuned op onze Facebook site. De call zal deze week gemaakt worden !

Yighaaaagh !

DSC00272R

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: