ORCi worlds 2014

13 Aug

Het zit er op! Team Redan is terug van het WK 2014 in Kiel met een tevreden gevoel. Na 6 dagen en 9 races hebben we de volgende resultaten geboekt:

  • Beste Nederlandse boot in de C-divisie (GPH >615)
  • De knip voor de Gold Fleet klassering gehaald
  • Beste drie individuele wedstrijdresultaten – 5e, 6e, 6e plek
  • 11e plek in de Corinthian divisie voor Amateurteams
  • 20e plek uiteindelijk van totaal 66 boten in de C-divisie

DSC00282R

Een fantastische week wedstrijdzeilen op het allerhoogste niveau! Met een geweldige vloot aan schepen – racen met 33 boten op startlijn, rond de boeien en in de rakken. GEWELDIG! Daar wordt geen centimeter weggegeven en alles wat je zelf minder doet wordt dankbaar opgepakt. Het wedstrijdwater op en rond Kiel is fantastisch! De West-Belt en Baltics zijn ook kwa landschap de moeite waard. Meteologisch is het een moeilijker gebied zeker als er hoge drukgebieden vast liggen in het oosten en de lagedrukgebieden niet vanuit het westen binnen kunnen komen. Resultaat is dat het prachtig weer is, maar geen gradient winden toelaat. Seabreeze en wat thermische winden is het enige. Regelmatig een Meeno-Pause (tijdelijke windstiltes van meer dan 1 uur), vernoemd door de lokalen naar de beste Duitse meteoman Meeno Schrader. Vijf dagen lang hebben we dit mogen aanschouwen. Windsterktes die nauwelijks boven de 10kts komen, flinke shifts en oscillaties. Alleen de laatste dag hadden we eindelijk een volle wind van 17-27kts met aan de horizon een dikke bui met 45kts waarschuwing. Getijde stroming is er niet in het zeilgebied. Wel een drukstroompje aan de oppervlakte van 0,2-0,8 kts.

 Videoreport: filmbeelden van elke dag

U begrijpt het al – de wind is onze grootste uitdaging geweest! Daar hebben we met de nieuwe North 3Di zeilen een investering gedaan en zijn we sinds de NSR aan bezig om alles uit licht weer te melken wat er in zit. Dit maakt dus dat we met een tevreden gevoel terugkeren uit Kiel omdat we daar stappen gemaakt hebben en in deze condities in de vloot kunnen blijven met een mooie, goed verzorgde, oude dame van 13 jaar en slechts 8 ton schoon aan de haak. Gezien de giga-performance curve die de Exxellence heeft ingezet dit jaar, en ook de aanwezigheid van De Ondeugd en de Schaap Shipcare zijn we blij dat we deze omstandigheden nu ook beter het hoofd kunnen bieden.

Down
Het kampioenschap en de wedstrijden in vogelvlucht:

Van Maandag tot en Woensdag was de vloot van 66 schepen gesplitst in twee groepen – Geel en Blauw. Elke dag werd op basis van de resultaten de indeling opnieuw gemixed zodat de meeste boten een keer tegen elkaar zouden varen. Vanaf donderdag werden alle boten dan ingedeeld in Gold en Silver Fleet – de beste 33 in de Gold. De banen voor de Inshores waren Up-Down met spreader en gate en in de regel 1,6 tot 2 Nm lang om zo de lengte van de startlijn eerlijk te compenseren met lange rakken. Het Race Comite was van een geweldig niveau en heeft De hele week eerlijke races weten te maken uit het moeilijke weer.

Race 1 – 4 aug – Inshore : Resultaat 18e/33 – Wind 4-6 kts. Eindelijk voor het eggie! We komen redelijk uit de start vrij aan pin – even last van een paar boten en dan blijkt dat niemand iets weg geeft en je afdekt waar mogelijk. Bij de boeien is het akelig druk en zaak om vroegtijdig een plan te hebben. We varen de hele race vrij en komen met 2 rondjes overall goed om de boeien. De lichte wind is het grootste probleem en je ziet dat andere boten makkelijker accelereren na manoeuvres en bij vleugjes wind. Gedeelde veertiende plek (exact gelijke tijd met een J-109) en toch enige fronsen op de wenkbrauwen. De kop is er af, maar…..  Een tweede race komt er niet omdat de Meeno-Pause vol is ingezet en het zonnetje vol brandt. Take-away: er zitten in ieder geval nog 19 boten achter ons …..

Race 2 – 5 aug – Offshore 60Nm : Resultaat 14e/33 – Wind, welke wind… 4-6 kts weer en links en rechts de kans op iets meer op de West-Belt als er en buitje komt. We starten goed vrij en zetten koers naar de punt van de Eckenf(j)ord omdat daar convergente wind zit met een positieve shift om de bocht. We ploeteren naar de kust, maken daar wat korte klappen vlak onder de wal waar idd meer druk zat. Bij de hoek blijkt dat de boten uit zee daar een goede shift hadden en we liggen na ca. 4 mijl midden in het veld en begroeten daar ook De Ondeugd. Vol voor de monding van de Fjord komt de keuze terug de zee op, of links de fjord op. We gaan links, waar de meesten terug de zee op gaan waarschijnlijk omdat dit goed gewerkt heeft.

Echter, van de A en B floot zien wij in de verte een kleine groep zwaar investeren in links! Waarom? De wolken boven het land aan de overzijde geven het antwoord – wolken met water! Kort daarna bereiken we de rand, krijgen de shift en krijgen de druk ! Als derde boot de boei rond ! En het ruime rak in. Na ca. 8 mijl krijgen we het zwaar bij de vuurtoren-boei. Wind zakt verder weg tot bijna nul en we moeten door draaiing opkruisen. Hier verliezen we veel omdat de achtervolgers nog op spi liggen en meer druk krijgen. Op zich liggen we nog vlak voor de middengroep. Dat houden we vast totdat de wind er vol uit gaat – minstens een uur stilgelegen met de hele vloot.

3windstil

Dan blijkt de groep links een volle bui te krijgen – de wind steekt op. Gelukkig krijgen wij hem ook vrij snel en met 15-20kts + ronden we de boei. Spi er vol op en ook het nieuwe Staysail er tussen = VOLLE BAK ! en we lopen hard weg. Terug naar de afgekorte finish! De wind zakt wat weg en we finishen goed in positie voor in het veld. Dan verdwijnt het optimisme snel want de wind trekt weer vol aan en de achtervolgende groep kan zo het verschil nog redelijk dichtvaren in tijd. Domper! Maar…. Beter dan de eerste race en in ieder geval linker rijtje … Toch … opeens veel vraagtekens op veel gezichten (18e plek). Teleurstelling, deze race was met zijn wintstilte en aantrekkende wind duidelijk in het voordeel van de langzamere boten.… het Team wordt mentaal getest.  Even een illustratie – een kleine maar slimme en dappere Dehler 29 finisht meer dan een uur later, en wint een Offshore!

2Stay

Dan nog de weging van de bemanning – direct na de finish horen we op de marifoon dat we aan de wal direct naar de weging moeten…. Geen finishbier dus op de terugweg, of steigerbier aan de wal. Paspoorten zoeken en zoveel mogelijk toiletteren….  En dan komt het grote moment van de waarheid ! Met een koelbox vol bier naar de weging om direct na de weging onze dehydratie te bestrijden. 10 man in strakke broekjes, ontdaan van sierraden, petjes, horloges, schoenen etc…( die LUCHT! ) op de weegschaal…. Geen uitslag, dus zelf alle gewogen resultaten even optellen…. En wat denk je: 869,6 kilo schoon aan de haak ! Met een toegelaten gewicht van 870 kilo !!! Een tot twee blikken bier waren dus FATAAL geweest en hadden tot diskwalificatie geleid ! Zo zie je maar weer… meten is weten en de discipline is alles! Team Redan zonder finishbier….. doen we ook (soms).

Race 3 – 6 aug – Inshore : Resultaat 18e/33 – Wind 5-8 kts voorspeld, toenemend met een Seabreeze. Vol goede moed en een lading koffie aan de start. Start verloopt goed, we gaan middenmoot na veel drukte de bovenboei om en onze nieuwe spinnakers doen het prima downwind en geven ons meer dan de rest. Na twee ronden komen we op de staart van de kopgroep over de lijn bij de eerste 8 boten – hard gevochten om met weinig wind toch snelheid te bouwen. Een blik achterom leert ons snel dan de vloot niet ver genoeg uit elkaar is getrokken en de achtervolgers op handicap beter uit zullen komen. Domper ! Eten, drinken en even evalueren voordat de volgende race komt. Er zou een goede Seabreeze komen en die dient zich aan – MEER WIND DUS ! en dat is muziek voor de Redan, althans zou het moeten zijn….

Race 4 – 6 aug – Inshore : Resultaat 6e/33 – Wind 8-12kts Seabreeze stabiel – de goden hebben de windmasjien aangezet. Trim bijstellen en verwachtingsvolle spanning. We zaten bij de kopgroep, zou dat nu beter worden? Goed weg op de start onder het veld. Nu lopen we soepeler en hard. We komen goed door het veld met vrije wind en zitten bij de kopgroep van 6 boten op de bovenboei. Downwind, veel macht met de 110m2 Top-Spi. Benedenboei in de drukketel met 10-14 boten met super late drop goed weg uit de drukte. Nog zo’n rondje en weer bij de kop door de finish, dit maal met een gat dat groter is op de achtervolgers. Dat moet een goede zijn ! Eindelijk !

DSC00238R

Race 5 – 6 aug – Inshore : Resultaat 5e/33 – Wind 8-12kts Seabreeze stabiel – Onze beste race in alle opzichten! Super weg bij de pin. Wind en druk toenemend. De shifts goed. Weer bij de kopgroep voor de derde keer op rij rond de bovenboei. Downwind nog steeds de macht en ook souplesse in de benedenwindse rondingen. Dan het tweede kruisrak – we vallen zo waar vol aan! Pakken de shifts beter, hebben de speed! En tikken zo in het rak zeker 2-3 boten weg bij de bovenboei. We zijn serieus in duel met topboten en weten ze in de slagen en shifts ook te verschalken! KICKEN!  Bovenboei: Peddel-to-the-Medal …. En een vijfde plek !!! WOW ! Dat is echt racen ! Snel naar de kant – finishbiertje aan boord, boot opruimen en …..

tutwhiteDe ALL WHITE PARTY ! en dat met zo’n superbest humeur, dat belooft veel slechts als we de NSR recencies moeten geloven …  ! Voorlopig randje Gold Fleet, en de Exxellence nog boven ons….. Deja Vu ?

FlagR  Race 6 – 7 aug – Offshore 60 Nm : Resultaat 6e/33 – Wind 4-7 kts … kans op iets meer, maar ook een stilte  Nog vol goede moed en optimisme van een wel zeer geslaagd feest, en after-party de boot op (nee, niet in ..) Naar het startgebied, ook een uurtje varen en de laatste zaken even doorgenomen voor wat betreft trim, focus, wisselen. Dit keer gaan we helemaal super van de pin weg! En die was gunstig. Richting kust in 1 slag, alwaar een lift door de wal in de planning zat. Prima bij de kop om de boei en een lekkere 6-7 kts wind. Ook bij de tweede boei, zo’n 8 mijl later zitten we er goed bij. Stel je wel even voor dat je 3 schepen van de B-vloot treft bij de benedenwindse boei. Wat denk je – die gaan met zijn drieën lekker een ruimte-fuck-up aan. En dat op een 60 mijls race, zo fanatiek gaat dat dus. Wij als lachende vierde even vroeg de spi weg, en binnendoor als hoogste uit de boei waar er 3 op elkaar liggen…  Terug naar de Lighthouse, nog steeds goed maar ietsje verloren in de focus op een 10 mijl kruisrak. Begint lekker, maar de wind zakt en zakt…. En zakt. Wij komen nog met een briesje uit de boei, kunnen een spi zetten (S1 is een prima reacher!) en weg! Wind neemt ietsje toe 7-8 kts dus ook het Staysail er in! Verder weg! Onze stroomdata vertelt ons dat er een 0,3-0,7 kts oppervlakte stroom mee is. Zeker waar een plaat met een geul is. Op de rand ervan varen – nog verder weg waar er nauwelijks nog wind overblijft. De rest van het veld wordt steeds kleiner achter ons. Nu maar hopen dat zij niet eerder wind krijgen dan ons. Dobberen met 0-2 kts wind. Focus! We blijven weg van de rest en om ons heen is het loeren of het investeren in links de goede keuze was. Leek even minder, maar als er een briesje van 2-3 kts terug komt en wij dank zij de trimmers mogen contateren dat de S1 spi zelfs op 80-90 AWA nog trekt dan gaat het goed komen!!

We liggen voorin, pakken zelfs nog 3 boten die rechts hadden gekozen en er eerst goed uitzagen. De race is inmiddels ingekort en de eerstvolgende boei wordt ook de finish! Alles er uit persen! PANG! Finish! Ziet er super uit! Nu maar hopen dat de wind niet opeens opsteekt en de achtervolgers het gat weer kunnen dichten. Het gebeurt nu niet ! Wel moeten we nog even 10 mijl terug naar Kiel vanuit de Deense wateren en…. Tot onze grote schrik zonder bier! De logistieke managers waren na een goed feestje e.a. vergeten…  Gezelligheid overheerst, we mogen langs de hele vloot die nog moet finishen paraderen op de motor ! Humeur dus goed, ondanks gebrek aan…. En Noodles als diner. Het wordt een zesde plek en daar mee is de Gold Fleet gehaald. We mogen de laatste twee dagen de krachten meten met de absolute top !

1fj

GOLDFLEET

Race 7 – 8 aug – Inshore : Resultaat 25e/33 (aftrek race) – Wind 5-8 kts voorspeld, toenemend met een Seabreeze net zoals 6 aug. De eerste start komen we maar net om de pin heen. Er is wat tegenstroom en het probleem met de Goldfleet is dat je nu zeker niet meer de enige bent ! Vanuit het duel bij de pin krijgen we dus veel meer druk en redden we het net. Even vuil varen dus en dan weg de vrije wind in als de snelheid en hoogte er weer zijn. We varen kop middenmoot, het beeld is verder hetzelfde als 6 aug. Net niet genoeg wind om veel power te hebben en zo de ruimte op de achterop varende vloot te vergroten. Helaas twee kleine foutjes tijdens het 2e rondje en Pang! Finish….. De Exxelence, onze “concurrent” voor de klassering beste boot heeft het super gedaan deze race ! We zijn ze nog niet voorbij en zeker nog niet kwijt! De Ondeugd is ook niet weg te rekenen! Drie Nederlandse boten vlak op elkaar – Super! Aber minder Tol !

DSC00233R

Race 8 – 8 aug – Inshore : Resultaat 24e/33 – Wind 8-10kts Seabreeze stabiel De wind neemt een ietsje toe en is iets stabieler. We moeten de Exxellence achter ons krijgen, sub doelstelling! Tussen ons is het al uitgesproken en duidelijk dat we allebei beste Nederlander willen zijn en de schoonheid is dat we, eerder ook al, elkaar niet de puin in varen, maar genoeg ruimte gunnen. Mooie race weer, krap en strak bij de boeien, hard downwind en zorgen dat je vrije wind vindt upwind naast de shifts. In het tweede upwind rak lopen we verder weg bij de Hodspur en krijgen we een aantal boten tussen ons in de uitslag. Wij finishen staart kop (rond de 10) maar handicaps zijn niet mis te verstaan.  Wij 24, zij 28 ondanks handicap …. Het is maar waar je blij van zou worden… 13 seconden sneller en we waren 19e geworden . . . Toch weer een supermooi gevoel dat je zo met de wereldtop kan en mag racen! Wel de kriebels – is dit nu het maximale wat we kunnen halen op dit WK – wetende dat de winden niet de onze zijn…

4closesugarR

Race 9 – 9 aug – Inshore : Resultaat 12e/33 – Wind – JAWEL WIND ! 19-27kts Gradient en zelfs een 40+ Bui in de waarschuwingen! The moment of truth ! The wind we have been waiting for all week ! Lets end this thing with a BANG! En zo ging het ook … veel overleg in de buien en vlagen naar de start. Gaan we spinnakers trekken als het 30+ wordt? We hebben een geleende S3 … laten we die voor de start eens hijsen en kijken wat het is… dan wordt de S2 ook niet nat met alle kans op zandlopers…. KRIEBELS ! De start is eindelijk eens goed te laat..te weinig gas gegeven….bij de pin….. De Griel had een superstart bovenin, maar was helaas een fractie te vroeg. Zijn wel super teruggekomen in deze race en staart kopgroep gefinished! Wij gaan bakboord iets door… de boei ligt op 175 graden… even rekenen… overstag ! En we pakken 150 graden over de stuurboord slag – mooie speeds en hoogte. Het grootste deel veld zit rechts onderin. Een tussenslag BB omhoog omdat iemand boven ons klapt. Stukje door, rekenen – peilen – Layline en wel bijna overzeild! Overstag naar de SB slag naar de boei…. Knik op de schoot en gas op die lollie ! De peilingen zien er goed uit – we hadden de juiste kant en de juiste shifts…. Hoe gaat dit over stuurboord landen met de toppers over BB ??  Iets van 8-9 om de boei en alles bij elkaar, op zich prima.

Dan, waar je nooit een header wenst, krijgen we er een! Wij kunnen nog omhoog uit de knik die we in de marge hadden. De anderen over BB kunnen we er uit liften en het past opeens als een cinderella-pump om als 6 er net tussen te kunnen klappen. Waanzinnig ! De Kick en de spanning en sensatie – zo close ! en trouwens niemand die ook echt moeilijke toeren uithaalt in deze wind tot 28 kts! Downwind met de S3! Super Trim, Super Sturen en gijpen – we lopen iets weg en klimmen naar 6-7 en komen er net vrij voor bij de gate! Wat je dan vlak achter je hoort wil je niet weten als die andere 10 daar aankomen…. Blij dat je er niet bij bent! Weer een goed kruisrak en zelfs een plusje in speeds en vmg ! 5 om de boei en bovenop de spiegels ! De S2 er op downwind, die toch even 9 m2 groter is – vol gaan! Blaffen! Hero or Zero ! en we moeten 1,5 punt pakken op de Hodspur! Het gebeurt allemaal ! Staysail komt er ook nog bij ! YIIIGHAAAGH ! volle bak en dan zie je ook maar weer wat je van ijspegelen leert !

3reach

De golfjes op Kiel zijn een lachertje bij de 2-3 meter van Scheveningen op een mooie winterdag! Full in Controll stuiven we omlaag. Gijpje rechts, gijpje links – dopje van de spi en naar de MEET ! Daar blazen we vol als 5e over de lijn ! Heerlijk gevoel, en even een angstige blik achterom – hebben we genoeg ruimte gemaakt om beste NL boot te worden…. Griel ? Hodspur ? Ondeugd ? Nee, het is goed zo ! Een einde met een knal !!! Lekker !!! en toch het gevoel dat we echt met iets andere winden meer gekund hadden met het bootje van 8 ton wat verder prima gepoetst en gekieteld is. Een mooi slot op een fantastische week racen met de top ! Finish Bier dus ! en op naar de haven!

In de haven back to business ! Boot opruimen en klaar maken voor delivery naar Nederland per de volgende dag omdat we de Flevo graag willen varen. Inmiddels een bericht gekregen dat de Redan gestrand is in Cuxhaven dankzij Dikke Bertha, een vette storm, en een kapotte waterpomp…… To the rescue dus !

Verder zijn er naast de wedstrijden nog akte van de volgende roddels, gezelligheden, feesten en voorvallen:

  • Ten eerste dat de Checkmate en team van Peter de Ridder een geweldige tweede plaats overall afgedwongen hebben in de B vloot! en bovenal  WERELDKAMPIOEN in de Corinthian klasse
  • Ook willen we alle Nederlandse deelnemers bedanken voor de scherpe strijd op het water en de gezelligheid op de wal.

DSC00284R

Sluiten we af met de woorden dat het een genot en voorrecht is om een WK te varen. De kriebels, de voorbereiding, de dromen en de sensatie van de realiteit als je face-to-face gaat met de wereldtop! Geweldig moment! Geweldig leerzaam ! Het is jammer dat een paar Nederlandse teams zich genoodzaakt zagen om voor dit WK te moeten afhaken. Meer geweldig te zien hoeveel teams er wel waren en als Team Holland zich neergezet hebben. De leercurve is enorm! De ervaring blijvend !

Wij hopen van ganser harte dat de Noordzeeclub en de Bond het WK in 2018 naar Nederland kunnen halen ! Dan kunnen we nog breder en wordt het Nederlandse ORC-IRC veld alleen maar sterker!

Wij hebben genoten en ons stinkende best gedaan. Dit was op dit niveau niet mogelijk geweest zonder de steun van onze Business Partners Rake Rigging, Lancelin,DSM Dyneema, Imhoff Technical Sailwear, Honda car supplier, Gyron Active Eyewear en zeker niet als laatste Hein van Schaik onze eigenaar en schipper van de Redan.

Op naar de Zuiderzeeweek🙂

Met alle trots een volle YIGHAAAAGH !

DSC00272R

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: