Delivery Medemblik => Kiel

22 Jul

Verslag delivery Redan Medemblik Kiel 2014

 Team Redan heeft in de voorbereidingen van het komen WK in Kiel niets aan het toeval over gelaten. Al enkele weken lag de Redan voor de deur van Rake Rigging om de laatste klussen op te knappen. En de puntjes zijn meer dan op i gezet dan je kunt voorstellen. Qua Rigging valt er gewoon niets meer te wensen. Hagel nieuwe valstoppers en een nieuw setje lijnen voor de spinaker. Zelfs een nieuw vlag aan boord (De oude was een beetje aan gruzelementen gewaaid en zag er wat bedroevend uit. In de voorgaande dagen was de buik van de Redan al gevuld met lekkernijen water en diesel gevuld. Dus bij aankomst geen tijd verspild en hup de trossen los.  Een lange tocht voor de boeg. Te beginnen in Medemblik en met als eindpunt Kiel. De eerste schut was in Medemblik Ja al na 300 meter. Deze moest op tijd genomen worden daar de laatste schut om 19:30 zou zijn. Gelukkig lagen we al om 18:30 voor de sluis. Tijdens de schut kwam de rest van de delivery crew aan boord en waren we compleet.

A

De tocht  van 270 mijl Non Stop kon beginnen Jihaaargghhh. Om dat we op tijd bij de sluis in Komwerderzand aan wilden komen was besloten we de zeilen aan te slaan op het eerste rak.  De dagen voor aanvang werd continue windracht 0 en minder voorspeld. Er was voldoende diesel gebunkerd om op de motor tot Brunsbuttel te komen (Ingang van het Kieler kanaal).  Maar de windgoden lachte ons toe en uit. Toe omdat er toch wel een beaufort of 3 a 4 stond maar uit omdat deze pal tegen stond ..De nieuw aangeschafte twee de hands 3 werd geprepareerd. Er werd nog een opmerking gemaakt dat het toch wel vreemd was dat zeil latten niet geborgd konden worden maar goed. Het zou wel zo horen. Nou niet dus…. Tijdens de hoist vlogen de zeillatten ons om de oren. Zoef zoef daar gingen ze het ruime sop in van het IJsselmeer. Bye bye zeillatten. Niets aan te doen. Eenmaal getrimd liepen we al 5 knopen. Helemaal niet slecht dus. Zonder latten wel het bekende handje maar dat zijn we inmiddels wel gewend. De volgende klus was het grootzeil. Dit ging bijzonder vlot en al gauw lag de Redan heerlijk op zijn oor met 6,5 knopen te ploegen door het IJsselmeerwater. Tijd voor de eerste maaltijd. Macaroni. Dat smaakte weer prima. Nadat de afwas weer gedaan was kwam de sluis in zicht. We konden meteen schutten. Met dank aan de sluiswachter. Nu was het lastigste stukje van de trip aan de beurt. In het donker door het wad. Een stuk dat je zeker niet mag onderschatten. Met ogen op de navigatie elektronica en buiten speurend naar tonnen tuften we op de motor het wad op. Nogmaals echt een stuk waarbij je goed waakzaam moet zijn. De onverlichte tonnen zijn verdraaid lastig waar te nemen. En de verouderde digitale kaarten hielpen ook niet mee. Echter met een goed samen spel van de crew verliep het zonder problemen. Nog een paar keer gezwaaid naar de KNRM die even vol gas lang kwam. Wat nou ondiepten! Die blèrde gewoon in een rechte lijn. Iets wij echt niet hoeven te proberen.

Het laatste stuk kon wel door twee man gedaan worden dus tijd voor wat rust. Om 5 uur wisseling van de wacht. Helaas nog steeds Terschelling in beeld.  Inmiddels stroom vol tegen en de wind ook nog eens. Kruisen dus tussen de shipping lane en het eiland. De volgende uren zal ik u besparen…. SAAI….. Goed de zonspopkomst was mooi. Eerlijk is eerlijk….. Maar dat was het dan ook wel. En dan nu de grap…. Tijd voor de wisseling van de wacht.. en wat denk U? Nog steeds Terschelling aan stuurboord. Pfffffffffffffffffffff.  Dit gaat een lange tocht worden. Gelukkig liet de wind het niet afweten. Continue rond de 15 knopen. Toch wel een puntje om op te merken. Als een schip continue onder een hoek ligt is dit toch wel een aanslag op je gestel. Elke stap je je doet moet je je vasthouden. Als je probeert te slapen rol je elke tack van stuurboord naar bakboord. En je spullen ook! Ik kan u verzekeren dat dat enorm vermoeiend is.

B

Helaas wilde de laptop niet bij laden. We verloren AIS en  digitale navigatie. De Tablet die Gijs ons heeft meegegeven bracht gelukkig soelaas. Dus waren we niet compleet onthand. Ook stonden de waypoints van de delivery vier jaar geleden (WK Flensburg) nog in de Raymarine plotter. Last but not least we hebben ook nog een set conventionele kaarten aan boord. Geen paniek derhalve. In de nacht van vrijdag op zaterdag arriveerden we bij de monding van de Elbe. Daar schoot toch wel een beetje de schrik in het lijf. Wat een schepen. Niet te geloven. En zo groot. Pffffff Op een of andere manier moesten we er toch doorheen. Maar hoe? Kanaal 80 proberen? Hmmm eerst maar even paralell varen en uitzoeken hoe en wat. Er stond niets op de kaart over een shipping lane???  Wat nu te doen. AIS hadden we niet meer. Dat had zeker geholpen. Na 20 min besloten om toch maar over te steken en dus zetten we koers richting de drukte. De opluchting was er al snel toen bleek dat het een anker gebied was. We kwamen dichter bij en dan kun je dat zien aan de verlichting van de schepen. Oeff was dat alles.

Op naar het waypoint wat de ingang van e Elbe zou zijn. Op de VHF hadden we al gehoord dat de Queen Mary II zou vertrekken uit Kiel. Hier hebben we net nog een glimp van opgevangen. Wat een enorm schip.

D

Aangekomen bij de monding van de Elbe werd het allemaal minder prettig. Pal tegen wind en behoorlijke golven. De Redan heeft aardig op zijn toet gehad maar gaf geen krimp. Wat een fijn schip toch. Na een paar uur knokken werden de golven minder. Het laatste stuk naar Brunsbuttel  was weer puur genieten. Zonnetje er bij… top. Aangekomen bij de sluis konden we direct door varen en schutten. Weer zon gelukje. Want voor het zelfde geld lig je daar rustig een uur te wachten. Maar nee de Duitsers hadden een goede bui J

maarten

Het schutje verliep weer zonder problemen.  Grootzeil gehesen en op de plof het kanaal op. Het was fijn dat het grootzeil stond. Niet zo zeer dat we er veel profijt van hadden maar het is wel een enorme parasol. Heel fijn. Op zon moment merk je wel dat een delivery je niet in de koude kleren gaat zitten. De vermoeidheid slaat wat toe. Bovendien. Alles maar dan ook alles is zout. Het geweldige idee om de Redan in het kanaal te poetsen viel dan ook om deze twee redenen helemaal in het water. Je zag overal grote zout kristallen. Nu poetsen zo meer schuren worden. Dan maar plan twee. Het heel schieman werk na lopen. Blokjes vervangen. Alle borgringen aftapen. Elastiekjes vervangen enz enz enz. We zijn lekker badend in het zweet bezig geweest.

Tijd voor de laatste maaltijd. Chili. Dat was wel bijzonder… Chili met 30 graden J Maar het ging er is als zoete koek. Een glaasje wijn er bij. Helemaal top. Koud de maaltijd op en de laatste schut was al weer in zicht.  Ook daar hoefden we nauwelijks te wachten. Hoog uit een minuut of 5. Tijdens de schut sprong Peter over boord om de tol te betalen. Heer gleed hij helaas bij uit met als gevolg in natte voeten en bips en een zere knie. Gelukkig viel het verder mee.

Daar we op tijd in de Oostzee waren is het plan iets gewijzigd. We hebben een haven direct om de hoek van het Kanaal opgezocht en vonden het wel welletjes. Het laatste stukje doen morgen wel.

Zondag kwamen we aan in op het eind doel. Helaas was de box die we toegewezen gekregen hebben bezet. De havenmeester heeft ons twee boxen verder een plekje gegeven. Dat was verder geen punt.

Het was een lange vermoeiende, maar in het algemeen mooie tocht. De sfeer aan boord was geweldig. Problemen die zich hebben voorgedaan zijn allemaal soepeltjes opgelost.

De delivery zeilen afgeslagen. De boot goed gepoetst. Wc schoongemaakt Koelkast uitgeruimd. Kortom de Redan ligt er weer keurig bij. Het is toch frappant om te zien hoe snel het een rommeltje wordt aan boord met zon trip. Nog even met de Haven meester gesproken en deze betaald.

 Kiel Here we come! Jiharghhhhh

C

 Als laatste willen we Ton nog ontzettend bedankt voor het ophalen!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: