Team Redan: verslag Lenco Regatta 2014

16 Jun

Van de bakplaat op de draaitafel en DOORRRR !

Tijdens de NSR heeft Team Redan op het laatste moment alsnog besloten om deel te nemen aan de Lenco Regatta 2014. Enerzijds een goede WK training, anderzijds een prima gelegenheid om onze kakelverse 3Di North’s verder onder de knie te krijgen. Bij de NSR was het al genieten maar kwamen we qua resultaten niet helemaal uit de verf. Wel al direct een flinke verbetering bij Light en 2 mooie 1e plaatsen. Zinvol dus om meteen een tweede serie te varen, ondanks een delivery van Scheveningen naar Lelystad van zo’n 65 mijl die binnen 5 dagen moest plaatsvinden. Dat is ons gelukt met twee man in 1 dag, binnen 10 uur….. mazzeltje en alle sluizen leken wel opzettelijk open gezet voor ons.

Team Redan

De Lenco Regatta is een top event – de wijze waarop dit evenement ondersteund wordt door een sponsor is super ende steigerborrel (met truffeltoastjes) en het traditionele diner op Zaterdag met een van Nederlands beste cateraars is met alle zeilers altijd goed voor enorme gezelligheid en verbroedering.

De Redan lag er zaterdagochtend weer mooi bij, ontdaan van de delivery zeilen en de nieuwe North’s er op gezet. Snel naar buiten om in te varen! Race-mode en …. Wat blijkt de boot blijft steken op zo’n 5,6 knopen terwijl er een gezonde hollandse 15 knopen wind staat. Wat is dat? Trimmers willen aan de slag, maar de mast wordt gecontroleerd en die staat als een rietje te slingeren… lijstagen bengelen als dropveters in de rondte en de zalingen klapperen als castagnettes….. OOPS ! 3Di zeilen zijn medogenloos, een soort “stalen kastdeuren” die alles aan kracht rucksichtslos op de boot doorgeven… Stellen dus, extra spanning op hoofdwanten. En dat waren wel een paar volle slagen, wat achteraf nog meer zal moeten worden als het 20knts wind wordt. Alles strakker en varen weer – BOEM! Daar zijn de 7 knopen weer ! met de juiste hoogtes. Nog wat inslingeren en op naar Race 1 waar er 4 races op het programma staan. Up-Down met spreader en gate, elke race 2 rondes. Dat zijn dus korte races van ca 1 uur en aangezien wij op rating sneller moeten dan de meeste boten, zaak om maximaal te pushen om de concurrentie voor te blijven.

upwind 2

 

Race 1 tot en met 4 zijn redelijk samen te vatten in 1 stuk. De starts van alle 4 races verliepen goed. Hard onder de pin uit het veld springen en onder de vloot weglopen. De pin boot van Frank en Marieke van Launch Control lag daar weer naadloos ! En zij maken dan ook in de races nog wat foto’s. Eerste kruisrak in alle races komen we goed uit en we draaien 3 races lang als eerste boot om de boven boei. Downwind gaat de nieuwe top-spi van 110m2 als een malle…. In een van de races maken we in 1 rak een extra gat van 40 seconden verschil. De trim en handling verlopen overal strak dit ondaks dat we zaterdag behoorlijk onderbezet zijn. Het is duidelijk dat iedereen tot op het bot gemotiveerd is. Race 4 hebben we nog een akelig stil moment bij de bovenboei – De Big Time en Harry Amsterdam zetten ons in de klem en er rest niets anders dan een korte leebow en vervolgens met klapperende zeilen uitdrijven naar de boei met redelijke golven. Boei achter de kiel en draaien met gekruiste vingers… De goden zijn ons goed gezind, de golven houden Redan en de boei net gescheiden. Uiteindelijk finishen we alle 4 races met line-honeurs. Op handicap wordt dat een serie 1-1-1-2 ! Prima start van de eerste dag. Stemming super goed ! Big Time, Exxelence Hodspur, Squiffy en Harry Amsterdam op een gehuurde (jawel !) boot geven geweldig tegengas ! downwind 1

Helaas zit het diner er voor ons team niet in. We waren al te laat met aanmelden… De organisatie had als nog last-minute plaatsen, echter velen van ons hebben ook een thuis op de wal en er is zoiets als Sail-Life Balance schijnt het ! Het feest zo hoorden wij zondag moet weer geweldig geweest zijn !

De zondag races – twee stuks op de menukaart en wij hebben nog 1 goede race nodig voor de overwinning. Lekker windje weer van zo’n 13 knts. Zelfde zeilconfiguratie, niks bijgesteld en ook twee ingevlogen bemanningsleden met Jan Piet Stuursma en Peter-Jan van Kekerix. Even inslingeren door vroeg het water op te gaan en de nieuwe posities en routines inwijden. Ging super !

Start race 1 – PANG! Het bekende recept. Richting pin, alwaar Harry Amsterdam, Team Heiner, de Squiffy zich ook steeds vaker melden. We komen prima weg, zij het laat, maar als het hele veld laat is dan is alles relatief. Eerste om de bovenboei, hard omlaag en…. In het tweede kruisrak zakt de wind weg en gaat slingeren (oscilleren). Goed op de shifts letten dus, gelukkig lopen we geen schade op. Downwind komt de Hodspur akelig dichtbij samen met Harry Amsterdam met nieuwe wind van achteren. We houden het droog en WOILA! Een eerste plek op line en handicap ! Overwinning is binnen !!

P1100762

                                                  foto:   (c) Lanch Control

Race 2 besluit de tacticus met Hein samen eens iets totaal anders te proberen bij de start. Iedereen gaat altijd over Bakboord weg, en waarom zou je dat doen als Stuurboord veel gunstiger is. Onbegrijpelijk…. Dus laten we een goed voorbeeld geven… Stuurboord op de startlijn af… is er en gaatje? Nee, dan draaien we even een rondje… Is er nu een gaatje… NEE, wel een boot die bakboord roept, terwijl stuurboord echt beter is… Nog maar een rondje voor straf! En jawel – iemand moet als laatste starten en waarom zouden wij die nobele taak niet eens invullen. Stuurboord weg uiteindelijk. Moeilijke wind, wat weinig, maar een duidelijk naderend front. We zitten aan de goede kant. Haken aan bij boei 1 in middengroep, en uiteindelijk na downwinds en een tweede goed kruisrak gaan we gelijk met Squiffy als 4 of 5 door de lijn. Voor ons een 5e plek en dat was al de aftrek race. Experiment mislukt😉

Geweldig gevoel om zo’n serie neer te zetten. Prachtige tegenstand en een zeer goed wedstrijdcomite ook de nostalgische PANG ! van Henk Sol deed doorkomen op de marifoon !

IMG-20140615-WA0001

Na gegrilled te zijn op de NSR bakplaat, krijgen we nu naast de beker ook een fantastische Lenco Draaitafel !  Doordraaien en DOORRR dus richting WK ORCi 2014 in Kiel. Met alle Nederlandse deelnemers gaat de voorbereiding gewoon door. 2 augustus: Kiel : Stay tuned . .

YIIIIGHAAAHGH und auf Wienerschnitzel, bis bald !

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: