Team Redan @ NSR 2014

12 Jun

Met mooi zeilweer, veel gezelligheid, heel veel zon en nog meer leermomenten hebben we de afgelopen North Sea Regatta (NK 2014) geraced en volop genoten.

De grootste uitdaging voor Team Redan was om de volledige nieuwe set zeilen die kakelvers uit de zak getrokken werd meteen aan de praat te krijgen. En dit in de light condities waar we traditioneel ‘wat’moeite mee hebben. Supermooi spul dat 3Di van North Sails. Dankzij de steun van Rake Rigging, Lancelin Ropes en DSM hebben we dit kunnen realiseren, hierover meer in een andere blog update.!

Dronies 1

                                    foto: via DRONIES.NL

De PVC buizen waar onze nieuwe flappies op gerold worden zijn van het merk KOMO en kosten minder dan 100 euri ! Wij gaan er van uit dat een goede zorg gaat leiden tot ruim meer dan 3 jaar plezier van deze nieuwe set. Niet alleen is het materiaal vormvaster, wat minder frommelen en pletten kan ook geen kwaad voor ieder zeiltje.

North Roll

Verder stonden er ook vier kartonnen dozen via On-Deck in de kajuit bij aankomst met het label Imhoff – nieuwe zeilkleding en poloshirts voor het WK ! En zoals ze zelf aangeven 100% Nederlands ! Gemaakt door zeilers en dus voor zeilers. Ook hierover binnenkort een blogupdate.

Goed – het water op ! Dag 1 – Prima omstandigheden om onze nieuwe spullen te testen – Light wind ! Exact datgene waar we problemen hadden met de snelheid, wat op Almere nog even bevestigd was, De uitdaging om totaal andere zeilen met een heel eigen “dynamiek” direct aan de praat te krijgen….. De eerste dag racen zijn we uitgekomen met een vierde en een tweede plek in een Light handicap – Mooi windje, zon er bij en het gevoel dat de nieuwe zeilen iets extra’s brengen voor licht weer. Flink wat oefenstarts door General Recalls – iedereen is scherp. De Exxelence Hodspur is in bloedvorm en ongenaakbaar – twee mooie eerste plekken gevaren.

IPAD

Dag 2 – de Coastal Race (middellange race van 3 uur) op het menu. Paar wijzigingen aan de zeilen in trim en het motortje gaat langzaam aan. Alle boeien in de navigatie, stroom en wind bekijken en we gaan er in rode jassen als de brandweer vandoor. Eerste om de bovenboei, en dat is verder de hele race zo gebleven. Spinakers kunnen testen voor de reachrakken – ook een heerlijkheid. Team Redan mocht een staysail lenen van Erik van Vuuren (www.vanvuurensailing.com) inclusief een aantal gouden trimtips. Voelt erg stabiel en powerfull in combinatie met onze nieuwe S1 op reachkoersen en wat gaaf om zo’n extra element aan het zeilen toe te voegen. Resultaat een eerste plek, en daar mee terug in de kop van het klassement. Na de race ook een controle en daar was met name de weegschaal een mooi hoogtepunt. De 20 kilo extra op de meetbrief is geen luxe. Vrolijke gezichten met dit tussenresultaat en de wijze waarop de boot loopt. Tijd voor een borrel – de traditionele Redan Champageborrel op de steiger. De jachthaven heeft ons een ligbox bezorgd en het was uber-gezellig om met alle zeilers de oude voorraad bubbels en pinda’s te verorberen onder een goed gesprek. Het steiger zakte onder water en de sfeer ging tot de zon  (zie film)

stay

FILM:

Dag 3 – Vol goede moed het water op – weer een lichtweer met zon. Links en rechts wat kleine pupillen van de gezelligheid. En helaas een off-day waarin Murphy’s Law zich aandiende. Een stevige off-day en niet goed gevaren. Met name in de drukte bij start en boeien niet alert en dus niet goed uitkomen. Een goede les voor het WK op Kiel. Na een slechte start kom je in de drukte van andere boten terecht. De snelheid was verder goed en we konden repareren en naar voren komen. Drie races leken op een 10-4-5 resultaat. De Hodspur en Moshulu domineerden de kopgroep. Terug op de wal bleken wij 2 protesten tegen ons te hebben: resultaat 2 keer DSQ. Terechte beslissing van de internationale jury en hele dure leermomenten voor Team Redan. . .

ZZZ Richard 1

                   foto: Richard de Jonge
Dag 4- De laatste racedag. Wederom licht weer en zonneschijn. Bij de startlijn vangt de Moshulu ons op en het eerste startplan gaat niet werken. Protest dreigt, dus wegdraaien en op tijd terug om bij het startschip vanuit de tweede rij direct naar stuurboord de vrije wind in te zeilen. Dat pakte allemaal goed uit we kwamen als eerste om de bovenboei en hebben de voorsprong niet meer prijsgegeven. Eindelijk een 1e plaats in L (light). Het team zat er heel goed in (teleurstelling wegfeesten in Crazy Piano’s werkte nu wel😉 ) en de boot liep prima. Afgesloten dus met een goed gevoel.

ZZZ Spi 1Overall een vijfde plek in het klassement – De Exxelence Hodspur met een prima serie races een eerste plek en het Nederlands kampioenschap gevolgd door de Moshulu en de Griel – Felicitaties voor welverdiende podiumplaatsen! De Joule en de Ruimte ook super gevaren zoals eigenlijk de hele vloot van 22 (jawel !) ORC-2 boten ! Ook bijzonder om te zien dat het jonge team op de Onyx een 7e plek weet te halen.

Complimenten voor de organisatie en de banen die in moeilijke wind toch mooi uitgelegd (en verlegd) zijn. Mooie serie wedstrijden en een top Comite !

punt-2

Team RedanVolgende race: onverwachts : de LENCO REGATTA vanuit Lelystad . . . . YigHaaGHH !

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: