Lastige IJspegel 3 voor Team Redan

9 Dec

De IJspegel wedstrijden van 8 december verliepen voor Team Redan niet helemaal volgens verwachting.. Er werd gevaren om de Albatros Cup en kwa zin hadden we allemaal goede voornemens. Dat pakte iets  anders uit en is dan ook weer een mooi punt voor overdenking tijdens de komende decemberdagen.

Een stevige 20+ knts uit West Zuid West stond op het menu en de golven iets westelijker. Iets minder heftiger dan de voorlaatste twee races waar de 30 knotsen vaker overkwamen.

Voor de wedstrijd een van de nieuwe Dyneema SK99 vallen ingeschoren. Koffie uit Amsterdam dit keer omdat onze vaste voordekker aan de pillen is voor een peesonsteking na een seizoen noeste arbeid. Voorbespreking over de posities waar ook de Mast, de Pit, Voordek en Genua-Trim werden aangepast in de samenstelling. Prima test-cases in het nastreven van de doelstelling dat we per team lid meerdere posities in kunnen vullen.

R3

 

De eerste wedstrijdbaan ligt op 245 graden, 1.2 mijl lang en drie rondjes. De boot ingeslingerd, spi even uit de knoop gehaald en aan de wind de snelheden SB-BB gechecked. Ready to Go ! Knobbelig water, stroom op de startlijn mee en golven tegen. Standaard aanloop, dit keer ook weer eens de startcomputer op scherp gezet. Stuurboord op, Bakboord de lijn in, even hard afvallen omdat de lijn er al is, van onderen weer terug… Pang! X-Ray ! die direct omgeroepen wordt – 6775 Dat zijn wij! Dus direct de gijp in, terug over de lijn en Stuurboord weer het veld in. Schade beperkt. Triple P, IJsvogel en Griel draaien net voor ons de bovenboei. We zitten nog goed op het touw. De IJsvogel weten we in de volgende ronden te lossen, de Griel kunnen we de druppels op hun spiegel zien, en de Triple P is downwind gevlogen…. Een derde plek. Goed ingelopen, prima hersteld. Lunchpauze!

R4

De lunchbreak was erg kort – 20 minuten max en race 2 stond al op menu. De wind was iets naar Zuid gedraaid zoals voorspeld en op 235 graden gaan we weer voor drie rondes in 20knts. Genua er op, voorzichtiger de start in met de computer nog steeds in de achtergrond. Stuurboord op, hoog op de lijn naar bakboord en een stukje de lijn af. In 40 sec. voor de start hard omlaag ongeveer midscheeps richting Antares onder de lijn. Pin vrij in zicht, boven ons een groepje met Triple P, IJsvogel, Griel die startschip uit ons zicht varen. Op 5 seconden vol naar de lijn. Er gaat een X-Ray omhoog maar niemand bij ons voelt zich in de verdachtenbank. De radio blijft stil. Wij varen goed laag weg. De X-ray blijft staan…. Wij roepen startschip op en vragen wat de X-Ray inhoudt… overleg tussen startschip en contra aan de pin…. en voila! Zo waar blijken wij vals te zijn. Na twee minuten moeten we dus terug en dat was dan race twee. Vier minuten later terug op de startlijn, en dan de race gaan varen.

Mooi trainingsmoment – werken aan de snelheden, handling, spi manoeuvres en zien wat je nog kan inhalen of bijhalen. De stemming en competitiegeest was wel even wat minder, want door de late terugkeer lijkt een toppositie niet meer in bereik.. De service is vrijblijvend vanaf de startboten, er was een probleem met de marifoon … whatever. All part of the game. Niemand bij ons aan boord had gedacht dat de tweede start fout was. Enige gedachte hier is dat wij inderdaad wel de lijn opzoeken, en er dan hard onder vallen om te versnellen…. Dan zijn we dus wel weer “clear” ….. al is dat binnen de laatste 15 sec. De les is dus iets conservatiever zodat die twijfel er niet meer kan zijn.

R2

In de kop vochten de Triple P, Griel en IJsvogel een mooie strijd uit die ook in deze volgorde in het totaalklassement beslecht werd. Wij zelf mochten nog blij zijn met een vierde plek overall. Gefelicteerd voor Triple P die drie maal de Albatros pakt, en de Griel die nu het klassement leidt!

Onze sponsor Rake Rigging had van Lancelin lijnen nog een extra prijs beschikbaar gesteld voor de Albatros – een algemene award die uitgegaan is naar de Jutter van Miech Pronk ! De jutter mag een nieuwe Albatros Dyneema val bestellen. Mooi spul zo weten wij uit ervaring en de Jutter vaart sinds mensheugenis de IJspegels dus die zal wel een lijn kunnen vervangen!

R3Onze lessen – met flink wat positie wisselingen moeten we ook de onderlinge communicatie en het optimale samenspel fine-tunen. Een vast team met vaste posities is een luxe en je merkt weer even hoe de nuances weer nauw sluiten als het wat anders is.Nu allemaal lekker voor de kachel met de voeten omhoog, lekker mijmeren over 2014 en hoe we het dan gaan aanpakken – Hard en Hoog in alle opzichten lijkt ons zo!!

Team Redan wenst iedereen fijne feestdagen en  tot volgend jaar op het water:  YIGHAAAAGH !

Kerst

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: