Flevorace 2013 ‘met vlag en wimpel’

19 Aug

Met een vlag van 102m2 en toch de wimpel

– Flevo 2013 – Nederlands Kamioenschap ORC

Vrijdag 16 augustus was het eindelijk weer zo ver! Na weken van “niks doen”, en de Redan in dezelfde periode geparkeerd bij Messink Yachting in Enkhuizen voor de broodnodige reparaties, mocht onze oude dame eindelijk weer fris het water op. Het Nederlands Kampioenschap ORC was de inzet.

Donderdag waren de eerste bemanningsleden al ter plekke om de laatste inspecties, klusjes en het tuigen onder handen te nemen. Ook de buik van het schip werd weer vakkundig gepoetst en gekieteld met het schuursponsje. Ready to Go ! En in de stand van het jaarklassement was al duidelijk dat deze race serie met name een strijd zou gaan worden met de Xposure van Nanno Schuttrups.

De organisatie van de Flevo was in een nieuwe jas gestoken met daar bij ook een nieuw wedstrijd comité in de goede handen van Alex Hoeve en zijn team. De Buyshaven met Partyboot als centrum was ook vervangen door de werf van Messink al waar de loods als balzaal diende, er een profi Cappucino bar was en het secretariaat gebruik kon maken van de kantoren. De deelnemers lagen allemaal traditioneel gestapeld in de oude haven.

Vrijdagochtend komen de eerste bemanningsleden al vroeg binnen druppelen en is ook de familiekan met koffie weer een vaste waarde. Boot klaar maken, weerberichten nalopen en de banen programmeren voor de Long Distance Race. De wind is zuidelijk, rond de 15 knotsen max en de baan wordt baan 2 met een lengte van 22 nautische mijlen. Na een prima start komen we als eerste uit het kruisrak bij de ton strak gevolgd door de Xposure en onze Duitse vrienden van de Knubbel en de Karma.

hike 3

Benedenwinds kunnen we hard en diep en vergroten we onze afstand op de achtervolgers.  Tweede kruisrak constant en dan komt voor ons de grootste bedreiging – bezeilde reachrakken. De Xposure is met haar zeilplan prima geoptimaliseerd voor dit werk en trekt dan ook drie verschillende genakers uit de zak waarvan de A3 werkelijk aan de wind presteert als een code zero. Alle rakken weten we hier door hard werken en scherp te blijven de schade te beperken tot een minimum. De laatste onderboei nemen we ook nog met voorsprong en het laatste kruisrak met nog 1 boei te respecteren gaan we vol goede moed in. Dan gebeurt datgene wat je juist niet wenst. We moeten bij even twee tussenslagen maken om niet in de vuile wind van ORC1 schepen te varen en daar klapt de wind 50 graden om. Dus ook het “wasrekje” of de “ladder” en de Xposure ligt in 1 keer van een paar honderd meter achter gelijk met ons…. En tovert de zo juist genoemde A3 genaker weer naar boven op een bezeild rak en pakt een voorsprong die ze tot de finish keurig vasthouden. Een tweede plek, even teleurstelling, direct wat gesprekken dat wij voor het WK 2014 ook ons zeilplan goed moeten overwegen (als daar centjes voor zijn) en dan ook direct de spirit dat we het dan maar moeten bewijzen in de Course Races van Zaterdag en Zondag ! Compete with a Smile !

Flevorace 2013 Hike

                                                                           (c) 2013 Boat Managers | Steven Beers

’s Avonds gezellig na het steigerbiertje gegeten bij ’t Ankertje want “daar was dat feestje” en de Redan is scherp op dat soort gelegenheden en ontbreekt nooit waar het gezellig is, of moet worden… Na een goed maal met muzikale begeleiding en het wedstrijd comité als gezellige buren, nog even de balzaal bij Messink inspecteren alwaar er een goede DJ stond opgelijnd. Mooie dag en nog twee mooie dagen in het verschiet.

Zaterdag – u kent inmiddels de routine – Koffiekan komt aan boord, bemanningsleden smelten dan als boter en komen als vliegen op de koffie af. Twee maal schudden met het hoofd, zeilen er op, weerberichten nalopen en het water op ! Drie races op het menu, en we hebben HONGER !

Race 1 – Prima start, Hard en Laag bij de pin vrij weg en van onderen uit het veld lopen. Eerste richting de bovenboei….. en daar zien we de Skarp, wedstrijdcomité en weinig boei… die zit even aan de Skarp vast die een momentje van boeifixatie en hechtingsdrang hadden (ankerlijn hing scheef door ontbreken van lood) …. Boei weg, boei versleept… M vlag er laat in en dan een prima call van het wedstrijd comité – Race er uit gooien en opnieuw starten! Nieuwe start, en weer als 1ste  van de lijn knallen en onder het veld door. Onze Duitse vrienden investeerden rechts in de baan en zijn ons net voor bij de boei. Zo blijft het ook ongeveer de rest van de race en in het laatste Spi-rak laten wij de Knubbel vrij varen aangezien de informatie was dat zij 1,5 minuut voor ons moeten finishen op handicap – Foutje! Blijkt 12 seconden te zijn en we worden dus 2e maar onze “Wiedergutmachung” wordt zeer gewaardeerd….. verschil 5 seconden.

ronding

                                     (c) 2013 Boat Managers | Steven Beers

Race 2 – Start wordt een vaste waarde, en we gaan 1 door de baan met de Xposure op onze hielen. Op de trim hebben we een paar posities gewisseld en laten we wat meters in de manoeuvres liggen. Een paar meter te veel. De Xposure laat niet los, blijft scherp en finisht net achter ons. De wedstrijd ging onder Medium wind van start en als het dat was gebleven had Redan toch een 1ste plek, echter het comité wijzigt de Min de H van High en daarmee een andere Handicap. Xposure wordt op Handicap 1ste en Redan rest een tweede plek.

Race 3 – de start raakt u nu vast aan gewend…. 1 bovenboei, vol door de baan en tot de tanden gemotiveerd. Soeverein een eerste plek. He He…. Eindelijk ! Voor het klassement betekent het wel dat de Xposure voor ons blijft op een eerste plek en de laatste dag wordt dus beslissend! Onze lijnenvriend Pieter Kok van Rake Rigging, mag van zijn wederhelft ons ook de laatste dag versterken als 10e man ! En we gaan gezellig, na het traditionele steigerbier een pizza happen in Enkhuizen. Vervolgens leggen we weer aan bij de Balzaal van Messink en komt er traditioneel weer een gezellige avond uit de hoge hoed! Onze nieuwe zwembroeken doen het ook prima in kleurcombinatie met de oranje Redan shirts – het dak er maar weer af !

Team

Zondag – De dag begint met regen en belooft meer wind, verstaging bijstellen en de genua 3 en heavy barbers komen aan dek. De bemanning doet er iets langer dan normaal over om op te scherpen na het mooie feestje. Maar goed:  met 20 knotsen tot vlagen richting dertig en de reddingsvesten aan gaan we de beslissende dag in !  Twee, of drie races als het mogelijk is. Weer een prima call van de wedstrijdleiding aangezien de zeilers komen om te zeilen en als daar de tijd voor is doen we er graag een baantje bij !

Race 1 – u kent onze start – 1 om de bovenboei met de Xposure strak op onze hielen. Snel een genuawissel in het spirak. Als eerste bij de onderboei (gate) en daar zet de Xposure prima druk op de kont van de Redan met als gevolg dat we in een fractie te laat gijpen, niet op loef droppen en ….. Het is vlaggetjes dag ! Onze spi wappert vrolijk met de schoten boven in de mast terwijl we 20 knopen wind hebben. 1 schoot hebben we nog, en dus met zijn allen aan het touw om de vlag te strijken…. De Xposure zwaait nog even en vaart door, er vol op vertrouwend dat de Redan dat klusje met die vlag wel veilig weet te klaren. Vlag weg, weer varen en we liggen 6e in het veld…. Finishen nog wel als drie na een bezeten kruisrak, maar de aftrekwedstrijd met een 6e plaats is een feit ! We houden het maar spannend… te spannend.

Race 2 – VROOEEMMM van de startlijn, weer 1 op de bovenboei. Vol de baan door met scherpe voordewindse rakken, kruisrakken en een goede buienstrategie qua windsterkte. Eerste plek en dan wordt het akelig spannend! De Xposure kon deze race wel eens als drie gefinisht zijn na de handicap verrekening…. Of toch niet…. Dat betekent of dat ze 1,5 punt voor staan, of 0,5 punt. Spanning en Sensaaaasjie ! De laatste race, die het comité er in gooit gaat alles beslissend worden. Hoe spannend kan het zijn.

hike 1

                                             (c) 2013 Boat Managers | Steven Beers

Race 3 – The Grand Finale !  Goede start, goed ten opzichte van de Xposure die klem komt onder de Excellence Hodspur die ons ook van de stuurboordslag weg houdt. Laat overstag dus, vol op en over de Layline, maar de Xposure drie schepen achter ons! Spanning te snijden, want de Duitse vrienden investeren nog steeds in de andere zijde van de baan en krijgen eindelijk uitbetaald – shift en zij gaan 1, 2 en 3 om de boei, waar wij nog net de vierde Duitser afsnijden. De Xposure is teruggevallen en ver achter ons. Dat is dan weer het goede nieuws, want het kampioenschap gaat in puntenverschil tussen ons twee. Eerste plek hoeft niet, als het verschil er maar is. Dat blijft er! Wij pakken nog twee Duitsers in, finishen twee. En de Xposure ver achter. Op seconden wordt de tweede plek niet een eerste met handicapverrekening…. Vermoeden we…. Of toch wel? En wat heeft de Xposure nu gevaren in de tweede race…. Was dat een 2 of een drie. We weten het niet en de spanning is ondragelijk…. Dan komt de verlossing dankzij mobiele technologie en een goed comité dat snel de uitslagen publiceert op internet. De Xposure was 3e in de tweede race, en dat betekent dat de Redan met een half punt verschil bovenaan eindigt in het klassement – TITEL BINNEN, WIMPEL BINNEN en snel de CHAMPAGNE naar buiten !

Wat een wedstrijden, hoe close wil je het hebben? Hoe kan je het jezelf extra spannend maken? Hoe veel druk kan je van een goede concurrent verwerken ? Zoals Martin Morero altijd zegt – “Ik kom net uit een enorme emosjonele roolerkooster en zit helemaal stuk in het hart van mijn emosjonele epicentrum…. “

De ontlading is enorm terwijl we op de terugweg zijn naar de haven – GEWELDIG ! Andre Hazes op speakers in het sluisje, van de consternatie de boot bijna niet aan de wal kunnen krijgen en dan de totale ontlading !!! Steigerbier, lachende gezichten nadat de kiespijn weggetrokken is. De sportieve felicitaties van de Xposure voor de hele bemanning en gezellig even nakletsen hoe het nog gekker zou kunnen. De prijsuitreiking van alle klassen wordt nog met humor omlijst door de Redan en dan eindelijk, ja eindelijk (Joop Zoetemelk zou er ook blij mee zijn) kan de Redan na jaren top haar eigen wimpel ophalen! Droef zal er blij mee zijn als reserve halsband en het toilet ten huize van Schaik is aan een verbouwing toe aangezien de bekers zich nu opstapelen.

Prijs

Compete with a Smile ! en die is ontzettend breed en groot als er een kampioenschap aan vast zit! De laatste races komen er nog aan van dit seizoen en we worden steeds enthousiaster om het WK 2014 in Kiel te gaan voorbereiden!

flevo

2 Responses to “Flevorace 2013 ‘met vlag en wimpel’”

  1. Henk Kuiper 19 August 2013 at 17:01 #

    Mooi verhaal van een mooie prestatie!! Succes met de voorbereidingen voor WK 2014.

  2. Brightside sailingteam 20 August 2013 at 12:04 #

    Leuk stuk, en gefeliciteerd!!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: