Lenco Regatta 2013

24 Jun

Vrijdag 21 juni was het midzomernacht – de dag van de zonnewende. Dus denk je met de zomer in de bol ( in deze die bol van een duistere waarzegster) dat het weekeinde niet meer stuk zou kunnen – ZOMER ! En inderdaad, er is niets stuk gegaan, het IJsselmeer is vanuit de wolken bijgevuld tot Nieuw Amsterdams Peil nadat heel Nederland 2 dagen geleden heeft onder de droogte van +25 graden. Op de steiger is ook gehoord dat een deel van onze bemanning met smart zit uit te kijken naar het komende IJspegel seizoen.

 

Zaterdag ochtend 8 uur begint de bemanning binnen te druppelen terwijl het onderwaterschip nog even schoongepoetst wordt. De weerprogramma’s voorspellen een ZW 17 knotsen met een uitschietertje naar 25 wellicht. Het veld bestaat ondanks de inflatie, crisis en herindeling uit 12 ingeschreven boten waaronder gelukkig ook weer de Griel met nieuwe draadjes van Rake Rigging, de FunX en de Excellence Hodspur. De XP 33 en de Squiffy zijn ook van de partij en dus belooft het een mooiweekeinde. Op de steiger blijkt al snel dat de 17 knotsen te bescheiden zijn en we eerder met een constante 20+ te maken gaan krijgen. onderwatergekko

De schippersbriefing is helder en in de vertrouwde handen van Henk Sol – geen General Recalls, X-Rays en bij 10+ boten de hele klasse OCS. Een gewaarschuwd mens telt voor 2 zou je denken! Vier wedstrijden – 3 Up & Down op zaterdag en voor zondag een Long-Distance. Op de melding van alcohol aan boord binnen de bondsregel is nog een onstemd “we kunnen toch wel onze kratjes bier meenemen…” te horen.

ZZZ1040056_10201289725955779_1892534204_o

Verstaging versteld, alles vastgezet, jas tot de neusgaten dicht en het water op. Lekkere bries, weinig zon. De eerste race komen we bij de start lekker vrij onder in het veld op de lange startlijn aanvaren. 20 seconden, boeg omlaag en kolen op de kachel. Voordekker met 1 vinger nog in de lucht en we lijken een seconde of 3 te laat als we de boeg omhoogdraaien. 3-2-1 Start – X-Ray 6775 ……. Verbaasde gezichten maar alert direct de draai in, gijpen en na slechts 10-15 meter terugvaren vol over stuurboord weg. Met dit sterke veld wordt het op een korte baan van 2 rondes een hele uitdaging om de verloren meters weer in te halen. Dat kan alleen nog maar als anderen fouten maken. Na een sterk 1e kruisrak zijn we bij de bovenboei al weer bij de kopgroep (stuurboord was dus de betere kant). Downwind gaan we er hard door maar dan gaat het mis. Tijdens een gijp gebeurt het onmogelijke: de spinaker sheet slaat samen met de neerhouder in een mastworp door de spinakerbek. Klap en bang: kracht erop (22 knts wind) en muurvast. Na een aantal pogingen om de lijn lost te krijgen (waarbij de spi gelukkig mooi vol bleef) hebben we op 60% van het rak de spi gedropped en op de genua verder. Gelukkig geen schade want de spinakerboom was een aardig projectiel met deze stevige wind.  De Giekcam stond helaas uit😉.spirak

We gingen uiteindelijk helemaal gerecovered het 2e kruisrak in. Tweede bovenboei derde en uiteindelijk als 2e over de lijn na de Griel, Op handicap een 4-e plek. Tijdens de wedstrijd en de rest van de dag komt er een knorrend en morrelig geluid uit de achterstag – een tacticus die het klassement zwaar inziet zonder aftrekwedstrijd.

De tweede race gaan we evenals de derde race goed en ruim van de lijn weg evenals de rest van het veld. Niemand wil een X-ray, zeker nu er al 1 gevallen is. Schuurden we in Almere de pin nog kaal in 9 starts en lieten we de jury-rib schommelen op onze hekgolf – dat maar even niet. Resultaat van deze races na voor op de bovenboei te komen en hard en laag naar beneden – twee maal Line-Honors, en op de handicap 2 x 2. De schoonheid van de ORC 2 is dat het veld zo sterk is dat het seconden kwesties zijn op gecorrigeerde tijden ! Elke meter die je dus in de baan verliest met een slechte overstag, een foute klap, een momentje verslapping etc. is dus cruciaal. Close racing op de grenzen van snelheid, handling en tactiek.  Race 3 zat de Squiffy 0,1 seconde voor ons en dat nog wel na een hekgolf liftje van voormalig Team Redan lid Gerhard op de Skarp !

zzzuitslag

Compliment voor de wedstrijdleiding: De banen lagen er alle keren goed in. Echt up/down racing. Die spreaders hoeven niet zo van ons, die maken de boeirondingen wat minder uitdagend. Ook nog een tip: de wachttijden tussen de wedstrijden zijn wel wat lang.Als voor een iets andere inrichting wordt gekozen kunnen er makkelijk 4 starts gedaan worden of 3 starts met 3 ronden. Kijk maar naar collega regatta’s IJ-toren en Almere Regatta. Misschien een puntje voor volgend jaar?

En dan, als vanouds en uitermate geliefd ! De main event van de Lenco – Pleinborrel en heerlijke hapjes (geitenkaas lollies en truffel toast ?), gevolgd door het culinair hoogstand diner met ultieme catering en bediening! Altijd tot in de perfectie geregeld en mooie vol ornaat gedekte tafels ! Goede gesprekken, Gelach en Genieten – een aangeklede hal vol zeilplezier ! Muziek en feest na tot in de kleine uurtjes, wetende dat we de volgende dag allemaal weer een van de mooiste sporten gaan bedrijven!

zzzeten

Zondag 8 uur druppelt de bemanning letterlijk en figuurlijk het schip binnen alwaar de anderen van de bemanning nog diep in hun tuk-bunkers liggen te knorren. Gelukkig komt Mark weer met de verse familiekan koffie dit keer zelfs met stroopwafels. We naast het toilet en douche hok, dus is de regen op de weg naar een lozing en verfrissing voor de meeste Redanners geen obstakel om de slaapjas uit te doen.

Boeien voor de Long-Distance worden geprogrammeerd, wat slappe verhalen afgestoken en dito flauwe grappen – We zijn er weer ! Het water op, als we er al niet midden in zaten en de wind is nog een tikje heftiger aangezien er nu buienfrontjes over komen – 25 knotsen en stootjes 30, Zuidwest dat nog wel als constante factor… alhoewel…. Op de spinnaker naar het startschip blijkt diep varend al snel dat er flinke slingers in de wind zaten. Dusdanig dat je er voor een alcoholcontrole direct voor aan de kant gezet zou worden (en dat moeten we vandaag niet hebben . . . ). Oppassen dus vandaag zowel in het kruisrak voor shifts, als ook voor de wind om niet vroegtijdig bij de Chinees iets af te halen van een vismenu……

Vijftien minuten voor de start vissen we de laatste partycrewmember (we noemen geen naam) uit zijn slaapzak. Pak aan, zwemvest om, ibuprofen en 0,3 liter water erin afgetopt met een kop koffie en in de rail gehangen . .  .

z30

De start – Never a Dull moment ! We besluiten gezien de kracht van de wind om op 8 minuten het voordek in beweging te zetten. Op zes minuten omhoog met dat zeil….. Omhoog…. Oeps er ontspoord iets – voorlijk loopt uit de rail. Omlaag…wil niet los…. Nog niet los. Briljant idee… we trekken hem van boven naar onder door (16 meter)… Jawel ! Nog 3 minuten over. Omhoog… Omhoo-ooog… slip…eruit. Opnieuw. Ondertussen sturen we op grootzeil gewoon door op een normale aanloop en start. Boten om ons heen komen onder vol zeil voorbij en links en rechts zien we of een hoopvolle glimlach, of een verbaasde blik. Nog 1 minuut… Op de lijn af en hijsen ! Jawel het gaat…. Op 5 seconden top en even in de wind om af te lieren…. Nou, geen slechte start in ieder geval. Kruisrak repareren we snel met een paar klappen en goede snelheid de schade en draaien als drie de bovenboei waar de Excellence Hodspur als 1 aankomt. BLAF ! Spi er op in deze wind en Rock & Roll – we vliegen omlaag en hebben halverwege de kop overgenomen.

zz6

Beneden een safe drop van de spi en op de helft van dit kruisrak lijken we goed uitgebouwd te hebben, tot er een dikke schifting van de wind komt die de ladder even op de kop zet. Het werd echt een fantastische matchrace met zusterschip Griel. Het stuivertje is wel 5 keer gewisseld.  In de tweede lange downwind was het geen voor de wind meer maar reachen en dan excelleert de XP-33 met de gennaker! Ook sturend pakken zij prima een lift op de hekgolf van de Nitro 36 uit de ORC1 en varen het gat grotendeels dicht. Het laatste kruisrak varen ze heel sterk en finishen binnen de handicap marge achter ons als tweede boot. Genoeg voor een 1 voor de XP-33 die daar mee ook de Lenco Regatta overall wint in de ORC-2 ! Gefelicteerd !

zzzdownwind

De Redan pakt de tweede plaats, even horen we nog een knorretje uit de achterstag maar een finishbiertje verhelpt dat euvel snel. De Griel op een derde plek.

Stormachtig en nattig weekeinde heerlijk bulderen over het water in Lelystad. Meerendeel bemanning is “gaar” en een drietal brengt de boot direct door naar Enkhuizen voor een behoorlijk aantal  reparaties bij Messink – Dehler. Even rust in de tent dus in die periode en veel van het thuisfront juicht dat toe !

De Schipper gaat volgende week opwarmen tijdens een regatta in Griekenland op de X-412 Farrside 2 en de rest van de van de bemanning kijkt uit naar de Flevorace, maar dat duurt nog even.

z2

One Response to “Lenco Regatta 2013”

  1. Henk Kuiper 25 June 2013 at 09:53 #

    mooi verhaal en prima resultaat.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: