Team Redan in Hainan: verslag dinsdag -> donderdag

30 Mar

Na de finish 100 mijl moteren. Nu denk je wellicht dat is een eitje. Punt een het is zo ongeveer de afstand van IJmuiden naar Lowesoft. Maar wat nog veel erger is, zijn de visnetten die te kust en te keur in zee hangen. Meestal onverlicht ook nog. Geluk voor ons dat het helder weer was een volle maan. Om 23:23 waren we gefinished. Midden in in de nacht motor plankgas en op naar Haikou. Gezien de ervaringen met oversteken van Nederland naar Engeland v.v. zagen wij allemaal op tegen deze lange race. Maar dit is prima te doen moeten we toch nageven. Zeker met het 6 uur op 6 uur af systeem. Dat werkte prima. 6 uur met vier man is oke!

B28-3-2013 12-49-10

Aangekomen in Haikou werden we vriendelijk onthaald door het race commitee wat er een beetje afgetakeld uit zag. De boot even uitmesten… want je kunt je voorstellen dat acht man Team Redan en een media man van China er bij nogal een zooitje oplevert. En die lucht …haha. Goed de boot aan kant en schoon geschrobt. Ook de Genua verdiende onze aandacht. Het was zeker niet de beste genua van de vloot helaas. De de stevige wind is die dan ook niet zonder kleurscheren doorgekomen. Twee behoorlijke scheuren van meer dan een meter in het achterlijk. Plakken maar met sporttape, zeiltape en ducktape.
Toen ook dat klusje was geklaard dus we konden met een gerust hard naar ons hotel inchekken en een welverdiende /hoog noodzakelijke douche genieten.

Nu volgde ons tweede programmaonderdeel in Haikou; een ontmoeting met onze sponser. De Burgemeester van Haikou! Dit was echt heel bijzonder. Het leek wel een audientie bij de paus. De gelaarsde dames stonden weer paraat. Daar komen we deze race niet meer van af.. oh… wat erg 

AAAIMG_0054
Je moet je voorstellen dat de stad meer dan 2 miloen inwoners heeft. Jorritsma heeft geen tijd voor de Almereregatta maar deze dame, 10 keer zo belangrijk als Jorritsma, komt gewoon wel even een praatje maken een hand schudden. Wel mooi dat we net die dag tweede geworden waren. Hein bedankte de burgemeester voor haar hartelijke ontvangst en maakte complimentjes over de ontwikkeling van het eiland die we overal om ons heen zagen. We ontvingen allemaal een praktisch glazen beeld van haar. Waar we allen echt oprecht blij mee waren.

IMG-20130327-WA0009
Na de thee ceremonie waren we uitgenodigd voor een buffet gecombineerd met een feestelijke prijsuitrijking. Kijk dat is nu precies een kolfje naar de hand van de Redan.
Ook de dames van de chineese band hadden kennelijk in de gaten dat we het goed naar de zin hadden, en wilde allemaal op de foto met ons. Gezellig. Nog een paar biertjes gedronken na het eten. Team Lingsui (Martin) Stelde voor om naar een massage salon te gaan, maar dat kwam net even te vroeg dus bedankten we voor de eer. Hein en Peter hadden ondertussen het hotel wat verkend en ondekt dat er op een donkere verdieping met schaars rood licht en hoogpoligtapijt merkwaardige kamertjes waren. We dachten eerst aan peeskamertjes, maar bij een grondige inspectie bleek geen bed maar wel een wc een bar een beamer microfoons en een dikke stereo aanwezig. Oja karaoke is kennelijk enorm polulair hier. We besloten om daar eens een kijkje te gaan nemen. We werden allerhartelijkst ontvangen door ik denk wel 20 dames allemaal in keurig uniform. Een van de dames nam het woord en legde in gebrekkig engels uit waar we heen moesten. Een beetje onwenning liepen we met z’n allen naar binnen Een man nam het woord over en vertelde dat we voor 1400RBM daar een avond vrij konden drinken. Maar dan moesten we er wel voor 200RMB een dame bij leasen voor de bedieing. Verdere opties waren dames om bij te zitten, mee te dansen. We zeiden vroeg dat dat allemaal niet de bedoeling was, daardoor hebben we helaas het hele menu van mogelijkheden gemist😉. Na wat overleg kwamen we uit op 700RMB voor alles. Zeg ongeveer 100 euro. Het werd echt een avond om niet te vergeten. Dat we het hotel niet uitgezet zijn….nooit heb ik een stel mannen zo vals horen zingen. Rollebollend van het lachen vermaakte we ons daar prima een paar uurtjes. En die arme dame maar bedienen en enthousiast klappen voor onze zangprestaties.  Kortom weer een avond om nooit te vergeten.

IMG-20130327-WA0001

Woensdag

Twee inshores op het program.
Even rustig ontijten en nagenieten van gisteren 
Op naar de bootjes. Ongelovelijk wat ze daar allemaal optuigen voor in totaal 9 boten hahaha. We kregen weer een media chinees mee. Pang de eerste start. Meteeen aan kop. Dat ging lekker. Alleen onze genua houd het niet bij. Hoe we ook trimmen, we pakken de hoogte niet. Een stofdoek trimmen is lastig. Dan maar goede slagen. Als tweede de boei om, vervolgens een prima Genaker set. Jrgghhhaaaa. Onze media chnees vond het almaal wat minder in plaveide het zemplateu met de resten van zijn ontbijt.
Het rondje daarna geen foutjes gemaak en tweede geworden. Prima resultaat. De media chinees aan boord van een rescue zodiac gehezen. Zo leer je elke keer weer wat nieuws. Chinesen zijn niet alleen in gele varianten verkijgbaar maar ook in het groen!

Pang, de tweede wedstrijd. Weer een geweldige start, maar we kozende verkeerde kant. Toch zaten we er bij de boven boei weer goed bij. Wij over bakboord, Team Danzhou (Team Volga uit Rusland) wijkt voor ons en gaat achter ons aan. Team Luigshui (Team Gaastra) kiest niet voor achterlangs gaan, maar klapt voor onder ons en kon door deze actie niet meer hoog lopen en kon ook met ons vlak boven hem de boei niet meer halen.
Volledig vrij voeren we na weer een perfecte genaker set richting de onderton.
Op tijd de genaker weg voor de laatste up run. Helaas daar ging het wat mis. We verspeelde wat hoogte en team Lingsui kroop onder ons door. Een klap de zee op. Ook niet best. Met enige acherstand eindigden we weer als tweede.

Terug in de haven de boot geprepareerd voor de terugtocht. Even naar het hotel opfrissen en eten. Ook het palaver voor de long distance terug naar Sanya werd daar gehouden. Er werd verteld dat er ondiepten waren en rotsen vlak onder water zodat we er op moeten letten dat we niet zuidelijk van een door het race committee aangegegeven lijn zouden komen. En als waypointjes had de organisatie drie punten op een kaart gezet. Gezamelijk met de andere teams werd afgesproken dat we als een gentleman agreement deze punten zouden respecteren, als waren het punten van de baan en ze derhalve aan stuurboord zouden ronden. Zo verleiden we elkaar niet tot gevaarlijke manouvres.

Na het diner spullen verzamelen voor de terugtocht om deze aan boord te stouwen. Een heleboel water, broodjes, snickers, repen en ander zoet spul meegekregen van de organisatie. Prima geregeld. Alle spullen in de bus en op naar de haven. Snel de boot inruimen en de genua weer mee terug naar het hotel. Die daar uitgerold midden in de foyer en droog gefohnd vervolgens de uv-protectielaag verwijderd op plaatsen waar geplakt moest worden. De reparatie is prima gelukt en het ziet er naar uit dat deze reparatie afdoende zou zijn voor de lange terugtocht. Snaveltjes toe en oogjes dicht.

DIMG_0074

Donderdag
Geen dag voorbij zonder ceremonie, dus voor de start stonden de 10 meisjes met de witte laarsjes, de 8 meisjes met de trommels, officials en de pers weer klaar om ons uitgeleide te doen op een speciaal voor de gelegenheid opgebouwd podium.
Grote hoeveelheden douane en politie ambtenaren inspecteerden de paspoorten en boten voor vertrek en eindelijk konden we gaan. Moesten voor de havenuitgang nog even wachten op een vijftal ferries die in flottielles op Haikou lijken te varen. Het wordt een spannende laatste race. We kunnen theoretisch eerste worden, als wij 1 en Team Lingshui 4de of meer wordt. Een tweede plaats is realistischer, dan moeten de voor de Russen van Team Danzhou finishen, Een derde plaats is zeker zolang Team Sanya maar niet met 3 plekken voor ons zit. Kortom het spant er om. Iets later dan de geplande starttijd waren we onderweg naar het startschip. Direct na de start zaten we er goed bij voorin en pakten de kopgroep. Een beginnersfoutje met waypoits ingeven (decimale notatie en graden-seconden –minuten door elkaar gehusseld) leverde een eerste achterstandje op op de nrs 1 (Lingshui) en 2 (Danzhou) die het verschil verder konden uitbouwen. Toen we de nacht in gingen werden de hoeveelheden visnetten gelukkig minder en konder we vertrouwen op vrij vaarwater. De eerste nachtploeg slaagt er in het verschil\op de nrs 1 en 2 weer in te lopen. Als om 1:00 uur de tweede nachtploeg aantreed liggen 1,2 en 3 dicht bij elkaar en de overigen (Sanya, Aloha en Wanning) er ver (half uur of meer achter). Gedurende de 2de nacht ploeg kwamen er windstiltes waardoor de achterblijvers in liepen op de kopgroep. In de nacht even op de nr 1 positie gelegen. Toen de eerste ploeg de shift om 7:00 weer opnam lagen we weer in een derde positie. De wind zakte er weer helemaal uit. We besloten de aanval te kiezen. Achter 1 en 2 aanvaren met een kapotte Genua zou ons zeker de winst niet brengen. Helaas bracht de andere kant van de baan niet de gewenste meer wind, integendeel de achterstand liep verder op. Uiteindelijk zijn we rond 10:15 als vierde gefinished, een kwartier achter nr 1. NB de Sanya. Met deze 4de plaats hebben we ook onze kandidatuur voor een podiumplek in het eindklassement verspeeld. Voor ons de slechts mogelijke uitslag!  Desalniettemin een afsluiting van een gedenkwaardige zeilweek.

Bij direct na de finish steekt er een tropische onweersbui op. Zeilen weg! Pakken aan en op de motor naar Sanya. Een flinke dag moteren in de regen voor de boeg. Ach ja weten we ook weer waar die tropische eilanden zo groen van worden. Motoren in de regen is zoo saaaaaai dus de teamleden gebruiken de tijd tekort gekomen slaap in te halen. Ik vrees dat we na aankomst vannacht in Sanya weer volop energie hebben om nog even het Chinese nachtleven te verkennen.

One Response to “Team Redan in Hainan: verslag dinsdag -> donderdag”

1. Peter 1 April 2013 at 16:32 #

Beter sturen mannen, verlies je geen hoogte