De oktoberraces vorige week is nog een hele strijd geworden. In de ORC2 klasse deden 20 boten mee waaronder een flink aantal geduchte concurrenten. De winnaar van jaarcompetitie 2012 werd tijdens deze races bepaald. Zowel Redan, Griel als Squiffy hadden nog uitzicht op de 1e plek. Ook was Roy Heiner met zijn team aanwezig op de J-109 Expecto en zijn zoon op de J-109 Taxation. Ook was ‘oude’ bekende Hanse 350race Lott John aanwezig. Deze Duitse boot deed ook mee aan het WK ORCi in 2010. Toen bleven we ze voor maar is dat ook nu gebeurd ?
videoverslag:
De 1e dag begint met regen, maar wel een lekker windje 10-12 knts. Dit was niet een weekend met de beste starts . . . en dat begon al bij de 1e start. Verkeerd ingeschat in combinatie met een shift gaan we veel te laat over de lijn. De Lott John is goed weg en ligt na 10 seconde al helemaal vrij voor en 7 bootslengtes weg. De Griel (grootste concurrent voor het jaar klassement) is gelukkig nog slechter weg. Het werd een inhaalrace dus ! (1 van de vele). In het kruisrak maken we een paar goede slagen en Downwind kiezen we voor de goede linkerkant en vinden we de aansluiting met de kopgroep weer. In he laatste stukje kruisrak naar de finish weten we de Expecto en de Griel nog in te halen en eindigen op een 3e plaats. Lott John 1, Squiffy 2.
Race 2: we zijn goed weg bij de start en lopen samen met de Expecto en Griel uit op het veld. Het was ondertussen onze 3e start in race 2 onder ‘black flag’ (2 general recalls) Wij 3én kiezen de linkerkant in het 2e kruisrak en een aantal boten de rechterkant. Vervolgens shift de wind enorm en zien we de helft van het veld voorlangs gaan (met de Lott John ver voorruit). Die shift heeft denk ik zo’600 meter verlies opgeleverd in 10 minuten tijd . . . We houden de schade nog redelijk beperkt (leuk die genua wissel op 2/3 van het spirak 😉 ) en worden 6e. Lott John weer 1e.
Race 3: De start lijkt op de 1e start en is dus volkomen %$^@#$#. Na 30 seconden gaan we de startlijn over en liggen zo’n beetje laatste. Vervolgens gaan we helemaal naar rechts en pakken daar de gunstige shift op. Komen als 3e bij de bovenboei en finishen met line honeurs. 1e plek! Griel 2e en Lott John 3e.
Aan het eind van dag 1 is de stand als volgt: Lott John 1 (5pnt), Redan 2 (10pnt), Squiffy 3(10pnt), Griel 4(11pnt), Expecto 5(15pnt). En dit met nog 2 races te varen. Alles is dus nog mogelijk, nu zijn we met 1 doelstelling aan de Oktoberraces gestart en dat is 1e worden en zodoende overtuigend de ORC club competitie winnen. Maar 5 punten goedmaken op de strak gevaren Hanse 350r in twee wedstrijden wordt nog een hele kluif, en de Squiffy en Griel voorblijven ook. Lekker spannend dus weer J
Dag 2: Het waait een stuk meer (14-22 knts). Gisteren gevaren met de Genua 2, maar vandaag zitten we in onze sweetspot met de Genua 3 en voldoende druk. De bemanning is vrij laat aan boord, verstaging verstellen naar High, Zwaarweer Lancelin SK78 spischoten erop en knallen met die bak.
Race 4: Gaat prima, als 3e om de bovenboei. Griel ligt 1 en Expecto 2, de Expecto heeft de binnenkant bij de downwind boei en met Roy Heiner achter het stuurwiel nemen we totaal geen risico en zijn erop voorbereid dat hij alle ruimte krijgt waar hij recht op heeft binnen de cirkel. Helaas blijft de spival van de Expecto vastzitten in top (bezoekj e Rakerigging Roy?) en kan hij geen kant meer op. Wij kunnen niets anders dan weggijpen, terugdraaien en achterlangs naar de boei. Hierdoor komen de Lott John, Taxation en de Miesje tussendoor L. We liggen 5e in het veld maar hebben de achtersstand in het kruisrak al ingelopen (7,7 knts en knalhoog aan de wind, niet normaal meer). We gaan als 2e om de bovenboei heen lopen onder de Griel door met Spinaker en finishen met line honeurs en een 1e plaats ! Lott John 3e dus nog 3 punten te pakken om 1e te worden.
Race 5: Vlak na de start komen we in de problemen, we moeten overstag, ducken, nog een keer overstag totdat we eindelijk vrij varen. We liggen na de start weer zo’n 14e in het veld. Pakken de rechterkant en de snelheid die we in de vorige race gevonden hebben, hebben we meteen maar vastgehouden. Close racing met Griel, Expecto en Taxation. Tijdens de wedstrijd houden we goed in de gaten hoe de Lott John erbij ligt. We zien dat de Squiffy en de Miesje een goede race varen en voor de Lott John liggen. Deze race finishen we ook weer met Line Honeurs en een 1e plek. De Lott John was 5 e en we zijn dus 1e overal. De champagne kan los !
Nu de volgende uitdaging: De Redan binnen 1 week van Hindeloopen naar Scheveningen krijgen want daar start aanstaande zondag de 1e wedstrijd van de IJSPEGEL !
Leave a Reply