Verslag RORC North Sea Race (180 NM)

23 May

We schrijven vrijdag 10 mei.

De Redan en zijn crew is op weg naar de start van de RORC.

De temperatuur is een stuk beter dan bij de start van de Vuurschepenrace. Gelukkig maar want echt niemand zat te wachten op nog zo’n oversteek, daar waren we wel even klaar mee. Het was nog even dubben welke Genua maar de naald van de windmeter kwam niet boven de 20 knopen uit. Gekozen werd voor de twee.Via de marifoon kregen we door dat er geen flexicourse gevaren werd. Wat inhoudt direct naar de eerste boei van de baan varen en niet via een extra merkteken.

verslag Vuurschepenrace (incl video):  https://teamredan.wordpress.com/2012/05/21/verslag-vuurschepenrace/

Het start schot viel en we zaten er aardig bij. De Lenco en de Griel waren nog beter weg. Beide schepen kwamen twee keer vrolijk kruisend langs. Maar door een windshift die gunstig uit viel voor de Redan en het drukke verkeer aan de bakboordzijde van het veld waar de Lenco op dat moment lag. Kwamen we toch als eerste bij de ton. YiGGHaagH!.

Op het tweede rak zagen we dat de Lenco de speed weer opgepakt had. Heel langzaam kwamen ze dichterbij. De afstand tot de Griel bleef min of meer constant. Dit bleef ongeveer zo tot de tweede boei. Hier werd een tactisch spelletje gespeeld. Wij besloten aan de bakboordzijde van de baan te blijven. De rest van het veld klapte naar stuurboord bij de boei.

Na wat puzzelen en de windverwachting in acht nemende plus de stroom werd er besloten een gewaagde aanval in te zetten. Het plan was naar stuurboord uit richting zuid te gaan. Veel verder dan het veld wat inmiddels weer over bakboord lag. De reden was dat als de wind zou wegvallen we door de stroom nog langs de te nemen ton zouden gezet worden. Dan had de rest mooi het nakijken. Aanvankelijk leek de Lenco (die op dat moment iets voor lag) Ons sluwe plannetje door te hebben, en klapte mee.

Maar na een paar minuten klapten ze toch weer terug. Nu maar hopen dat de wind (zoals wij verwachten) er uit zou zakken. Helaas pindakaas dit feest ging niet door. Dus hup met een knik in de schoot naar de ton. De Lenco had imiddels een aardig gaatje geslagen. Maar wij piepten nog net voor de Griel langs de ton. Nu een rak van ruim 45 mijl naar het noorden. 10 graden op het kompas. Er zat nog wel een ton tussen maar die lag links van die lijn dus no problem.

We besloten om niet te diep te gaan varen. De wind kwam uit 160 graden en was prima. Wel een heel vervelende zee om te spinnakeren. De grote golven die er nog waren in een combinatie met weinig wind maakt het lastig om de spinaker goed vol te houden. Gelukkig hadden we de wetenschap dat iedereen hier mee te kampen had.

Voor de spi trimmer werd een comfortabele positie gemaakt. Liggend in de kuip was de spinaker goed te zien. Het was rust aan boord. Er werd veel gegrapt, geslapen, gelachen, gegeten enz. kortom een schitterend rak Langzaam verdween de Griel uit beeld. Zij hadden kennelijk besloten om een iets wat oostelijkere koers te varen. De Lenco zat al veel verder oost en was niet meer te zien. Spannend…  Hoe zouden we liggen bij Smiths Knoll. Dit tafereeltje speelt zich ieder jaar weer af. Iedereen neemt zijn eigen koers richting Knoll. Uren zie je elkaar niet om vervolgens allemaal weer bij het merkpunt bij elkaar te komen.

.

Deze editie was er geen verplichting om je te melden bij Smiths Knoll. Dit in tegenstelling tot vorig jaar. Rare jongens die Engelsen. Het was dus lastig om te bepalen hoe we er voorstonden bij het ronden van knolletje. We hoorde nog wel even wat radio verkeer van de Lenco. Daar zaten we dus 15 min achter. Van de Griel hebben we niets vernomen. Geen idee waar die dus uithingen. Spannend Ruimschoots voor de boei werden de voorbereidingen voor de drop getroffen. Iedereen wakker gemaakt. Het is toch wel even wat anders een drop midden in de nacht te doen. De voordekkers aangelijnd de boel goed doorgenomen en zoef daar ging de spi. Ruim op tijd. Maar beter save dan sorry. Goed de oversteek kon nu beginnen. Mooi windje en we knalden met 8 a 9 knopen door het water. Dit keer geen continue spray van buiswater. Maar zeilen zoals het bedoeld was. Genieten, knallen door het water midden in de nacht.

Gerhard gaf het roer aan Gijs die weer met een grijns van oor tot oor negen kneuters op de klokken aan het toveren was. Het werd weer een koude nacht, Maar bij lange na niet zo extreem als de heentocht. We besloten om lang een rechte lijn naar de MSP te varen. We lagen dus iets boven de schepen die achter ons en voor ons lagen. Langzaam werd het weer licht. Peter nam het roer en stuurde naar de msp. Heel langzaam liepen we in op de Intention. Die mannen werden behoorlijk nerveus. Je kon het gewoon zien. Twee mijl voor de boei trok de Intention zijn spi. Wij besloten dit niet te doen. De hoek was nog niet groot genoeg. Je zag ook dat de Intention zowel hoogte als snelheid verloor. Toch waren ze nog iets eerder bij de MSP. Strak stuurde Peter de Redan om de MSP en het laatste rak was een feit.

Hein nam het roer over en de eindsprint werd ingezet. Je kon goed zien dat iedereen wel weer blij was dat dit het laatste stukje was. De Intention moesten we en zouden we nog voorbij. Meter voor meter liepen we in. Daar we geen zin in een loefduel hadden besloten we te vallen en onderdoor te sturen. Dit ging zo soepel dat we er binnen een mum van tijd voorbij waren. Qua tijd konden we niets meer doen. De Griel lag achter ons en was buiten zicht (dus geen issue meer (sorry guys) De Lenco te ver voor. Toen is het snode plan gemeden om in stijl over de finish te gaan.

Daarvoor moesten we nog wel wat hoogte winnen. Dus de koerst werd tien graden verlegd. Heel grappig om te zien dat de Intention mee stuurde. Die zullen wel gedacht hebben. De Redan weet het wel. Maar we waren feitelijk niet de snelste koers aan het varen. Nadat we genoeg hoogte hadden gewonnen werd voor de laatste maal de spi gehesen en de genua gedropt. Ook de Intention haalde dit hoogstandje uit!  Met spi en een goed gevoel gleden we over de finish.

Lenco 1 in ORC2 en 1 in ORC overall (gefeliciteerd mooie dubbelslag en tot de inshores ;-)  )

Redan 2 in ORC2 en 2 ORC overall (leuk detail: Redan had 1e geworden in IRC3 en 3e in IRC Overall)

Griel 3 (well done!)

Over een paar dagen de Inshores, de weersverwachting is voorlopig goed, zon & wind . . . Team Redan is er klaar voor !!! 🙂

2 Responses to “Verslag RORC North Sea Race (180 NM)”

  1. edith de jong 24 May 2012 at 00:04 #

    wat een geweeeeeeeldig leuk stukje ! fan van de Lenco maar ook zeker van jullie !!! Well done !!! xxx

  2. eigenaren 24 May 2012 at 00:23 #

    GENOTEN – every mile of the way, every knt of wind, every beer @ the bar !

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: