Verslag 1e IJspegel . . . Allemachtig Prachtig !

16 Oct

Jiahhhhhhhhaaaaaaaaa De winter serie IJspegel races zijn weer begonnen. Vandaag worden de eerste twee van in totaal 20 wedstrijden gevaren in Scheveningen

Het was wel weer even bikkelen  zo vroeg op.  Maar onderweg werd het al duidelijk. Dit wordt een fantastische dag. Een strak blauwe hemel en de windmolens draaiden. Wow wind en mooi weer. Rond negen uur druppelden de Redaners binnen.  Om tien uur gleed de Redan  de Noordzee op. Vandaag varen we met een aantal nieuwe mensen en veel crewmembers in een nieuwe rol. De zeilen werden gehesen een paar overstagen werden gedaan om even in te slingeren. Maar . . . de spihoist was weer uit het boekje…. Onee wat een zandloper!  Ja zo’n eentje die je zelden ziet. Besloten de schoten maar even los te maken en zo de boel op te lossen. Toch wel weer even goed om dat te doen voor de wedstrijd. Oke die stond. Dus tijd voor een paar oefen gijpjes. Ook dat ging weer als vanouds.

 

Tijd om naar het startgebied te varen. Dus spi omlaag en Genua 2 omhoog.  De stemming zat er goed in. Helaas vlak voor de start bleef de Genua achter een septer hangen. Dammmmm een scheur in het onderlijk, zeilwissel. De twee er af en drie aan slaan. Wel jammer want met 14 knopen wil je met een twee varen. Dat was balen. Feike en Peter gingen kijken of het nog te repareren was. Onderdek werd er driftig met naald en draad en tape gewerkt. Jippie ongeveer 5 min voor de start was het zeil voldoende gerepareerd om weer ingezet te kunnen worden. Wat een team met drie minuten te gaan voor de start stond de gerepareerde twee en was de drie al weer onder dek verdwenen.

Iets te laat bij het start schot maar vrije wind. De Roaring X was weg en de Taxation deden goede zaken.  Beide gingen ruim voor ons rond de boven boei. We kwamen dicht bij de boven boei uit en een perfecte hoist maakte dat we de aansluiting konden houden. Netjes gijpend en afkruisend met continu de targets voor ogen en in de communicatie liepen we ietsje in.

                                   foto: Leo Eggink| ijspegel.com

Het tweede kruisrak was weer een mooie. Niets weggegeven. Een prima actie van stuurman Hein om niet nog een extra slag te maken. De boei konden we echt precies halen. De spi kwam langs de mast omhoog…???? Heu?? Die moet toch achter de Genua verdwijnen tijdens een hoist. Stop werd er geroepen. En dan zie je weer wat een klasse team. Geen geschreeuw. Er werd niet doorgerukt aan lijnen maar eerst geïnventariseerd wat er mis was. Binnen een paar seconden was de val op de juiste manier aangeslagen en kon de spi weer omhoog. Een stukje de kust aangehouden maar toch besloten de zee te kiezen voor de lange slag. Ook weer een prima beslissing. We besloten om bij de kust te blijven. Dat was een goede keuze. Het gat naar de Taxation en de Roaring X was echt terug gelopen. Nog een gijp en we konden finishen. Op dit moment van schrijven kan ik nog niet precies zeggen wat onze plaats uiteindelijk was, De vele problemen werden prima opgelost en dan zie je dat je een op elkaar team heel veel oplevert. Een top 3 zit er zeker wel in. (Uiteindelijk bleek dat Redan 1e was :)  )

Tweede Wedstrijd. Jassen uit. De zon straalde heerlijk en de wind bleef staan. Eerst leek die er uit te zakken maar bleef hangen op acht a tien knopen. Genoeg dus voor een mooie laatste wedstrijd. De baan was wat ingekort. Weer twee lussen te gaan. Een droomstart. Precies in het schot over de lijn. Een klein  . . . momentje van Hein maar die konden we hebben. J Als eerste rond de boven boei. Over bakboord naar de benedenboei. Genua zetten Boom weg gijpen en dan de spi droppen. Het ging goed maar niet perfect. Echter goed genoeg om de eerste plek vast te houden.

Een steady kruisrak. Waarbij de windshifts goed werden opgepikt. Voor de tweede keer als eerste rond de boven ton. Zou het er dan toch in zitten …. Line houners?? Nog twee tacks gedaan Maar toen hadden we een probleem. De uphole van de sinakerbooom was om een zaling geslagen. De boom kon dus niet goed horizontaal gezet worden. Dit kost snelheid. Na een korte inventarisatie van het probleem besloten te gijpen. Binnen no time de boel weer gefikst. Toch even over deze boeg doorgezet (evenwijdig aan de kust) er was zuid gaande stroom dus ook dit pakte weer uit.

De Taxation had zich goed gepositioneerd en haalde het maximale uit haar bakboord voordeel. Op hcp zaten we ruim voor dus geen risico’s en achter de Taxation aansluiten. En als 2e finishen.

Uiteindelijk hebben we na een spannende strijd (de prijsuitreiking moest een einde maken aan onze speculaties) het hoogst haalbare behaald: een 1e plaats met 2 paaltjes.

Verder was het een super mooie dag met een foutloze organisatie, een overweldigende Noordzee en fantastische concurrenten.  We gaan weer lekker afkicken tot we over 2 weken weer mogen. Dan in ieder geval zonder Mark en Gerhard want . . . die varen dan de Pro-Am race op de Mar Mostro (VO70 Puma) in Alicante ;-(

Team-Redan Ned

Maak je eigen badge

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: