Flevorace 2011: wedstrijdverslag

27 Aug

Team Redan heeft er zin in. Het is alweer 8 weken geleden dat we samen voor het laatst hebben gezeild. De enthousiaste verhalen van collega teams op internet die in deze periode Copa del Rei (Lenco) en Cowes week (Griel, Panther etc.)hebben varen hebben onze apetite alleen maar verstekt. De Redan is het weekeinde voor de Flevo Racen gepoetst en in een nieuw laagje antifouling gezet. Rake Rigging heeft de laatste optimalisatie van onze lijnen doorgevoerd.

                    (c) Steven| Onesails.nl

We varen de Flevo Race met een primeur: Dyneema Genuaschoten die speciaal op basis van onze feed back door Lanceling/Rake Rigging zijn ontwikkeld: Voor de techneuten onder ons: 12 plait SK78 kern gecoat met polyurethane (SK78 heeft van de drie soorten Dyneema de minste rek) Polyester Technora cover, maar met minder Technora dan in gewoon Helios-T om er voor te zorgen dat lijn niet te stug wordt, terwijl je wel betere grip hebt: Kortom droommateriaal.

Het belooft een fantastische race te worden. Een sterk veld, goede wedstrijdcommissie onder leiding van Henk Sol, die we kennen van de Lenco Regatta en door Team Redan op een voetstuk is geplaatst na zijn uitspraak dat onder zijn leiding geen general recalls worden gegeven. Bij meer dan 5 boten te vroeg over de lijn toch een X-ray en de verantwoordelijkheid terug te gaan ligt bij de schippers zelf. De OCS vinden ze wel terug in de uitslag als ze toch door gaan. Dat is mannentaal! Daar houden we op de Redan van. Zelfs het weer werkt mee. De aangekondigde Zomer laat gelukkig nog even op zich wachten. Zomer in een Flevo Race betekent muggen en geen wind. We hebben 3 dagen goede wind gehad.

                      (c) Steven| Onesails.nl

De eerste race op vrijdag verloopt boven verwachting. Onze grootste tegenstander de Lenco is zo race geoptimaliseerd dat ze op gelijke koersen significant sneller vaart dan de Redan. De tonnen budget die dit team voor 2011 ter beschikking heeft, hebben ze goed besteed. Een speciale door Jason Ker ontworpen kiel is het laatste nieuwe snufje. Laten we realistisch zijn een 10 jaar oude Dehler met korte toerkiel , schrootjes dek en zware witte zeilen moet ergens zijn meerdere erkennen. Toch weet team Redan in deze wedstrijd elke keer weer met een goede tactische slag, goed teamwork en het vinden van de juiste vlagen in het down wind rak bij de Lenco voor een groot deel van de race voor te blijven. We varen zo scherp dat ze op 60% van de race na een inschattingsfout bij een bb/sb situatie een strafrondje moeten draaien. Op de meet ligt Lenco voor maar niet ver genoeg en pakt Team Redan de eerste dag een eerste plaats met gecorrigeerd ruim 3 minuten voorsprong op de Lenco. Ons zelfvertrouwen barst uit zijn voegen.

De 2de dag de korte baan wedstrijden. Vandaag zijn we met 7 man in plaats van de normale 9 man, 160 kg minder in de rail en voor een aantal posities hebben we geen ervaren bezetting. We weten goed starten is essentieel. De eerste race was de start goed maar we weten die niet te verzilveren. We worden door vuile wind situaties kanten uitgedwongen waar we niet heen willen, hebben pech met een shift en in de huidige rolbezetting loopt het gewoon niet. We worden 8ste. We hopen op een volledige serie dan kunnen we dit voor ons inmiddels slechte resultaat aftrekken.

Tussen de wedstrijden door ondergaan we braaf de grappen van de concurrentie, wordt de rolverdeling aangepast en de nieuw geboren mastman getraind. De tweede wedstrijd een droomstart! Op volle snelheid langs de startlijn richting pin eind en in het schot omhoog. De tegenstand lag elkaar in de weg in een kluitje bij het startschip. En dan bang, bang general recall. Wat de n**k!!. Zo’n mooie start. Dan nog een keer bang. Dit keer geen startschot maar de klap van Henk Sol die van het voetstuk valt waar we hem op hadden gezet. Uiteindelijk na een minder mooie herstart onder zwarte vlag toch een 2de plaats. Ook de 3de wedstrijd 2de. Mooie getallen, maar … Lenco voer 3 eentjes.

 

De derde dag starten we met een 2de plaats in het algemeen klassement. Lenco ligt een ½ punt voor. Als we deze dag voor de Lenco finishen is het Kampioenschap ORC2 voor ons. De absolute plaats maakt niet zo veel meer uit. De afstand met de rest van het veld is inmiddels groot genoeg. Een goede start. Maar dan komt direct na de start de FunX over stuurboord voorlangs. We moeten zwaar vallen om schade te voorkomen. Onze goede positie naar de klote. Om ons heen roepen boten dat ze getuigen willen zijn voor een protest. Wat heeft dat voor zin? Het gaat tussen ons en de Lenco. De kant van het veld waar we uit gedwongen zijn bleek uiteindelijk niet te slecht en we zitten vlak achter Lenco bij de eerste bovenboei. We varen goede spi en kruisrakken maar weten niet op Lenco in te lopen. Tot het laatste spi-rak daar weten we te profiteren van meer wind aan de kust en lopen op Lenco in, maar nog niet genoeg voor een overwinning. Het 1 na laatste rak is bezeild. Er is discussie aan boord omdat de positie van de boei in de GPS niet overeenstemt met de positie waar we hem eerder tegen kwamen. Uiteindelijk toch geen spi en met Genua naar de boei. Lenco had deze positieverandering pas later door en gaat eerst onder Spi de boei op z’n oude plek zoeken. Bij de laatste boei hebben we zoveel tijd op de Lenco terug gepakt dat als we het laatste rak naar de finish niets weggeven we de overwinning kunnen halen. Helaas is het laatste rak niet tactisch, geen klappen geen vlagen vinden, en tja de Lenco loopt sneller. Het blijft spannend. We vragen het finishschip de finishtijd van de Lenco en bellen het thuisfront om de berekeningen door te voeren. Uiteindelijk komen we na 3 uur varen 22 seconden te kort op de Lenco. Om alles even in perspectief te plaatsen we finishen gecorrigeerd ruim 12 minuten voor op nummer 3. In de ORC1, waarvan de eerste boten ons pas in het laatste rak voorbijkwamen, zitten we gecorrigeerd 6,5 minuten voor de nummer 1 Borras en in ORC3 zelfs 20 minuten voor de nummer 1 Xante. Kortom een 2de plaats waar we ons niet voor hoeven schamen,maar toch…..

Verder was de sfeer tijdens het evenement fantastisch, op het water sportief fanatiek en in de haven met elkaar onder het genot van een biertje nabeschouwing met hier en daar een grap. Met name het kontakt met Funx, Griel, Lenco en Vuurflits is erg goed.   

Volgende Race: Zuiderzeeweek 24 september we kijken er al weer naar uit.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: