Redan wint en geniet van ronde om Noordholland 2011

20 Jun

“Er wordt niet gereefd…”

foto’s op:  https://picasaweb.google.com/104910887864843838524

Er was lange tijd twijfel of Team Redan wel mee zou (kunnen) doen aan de Ronde van 2011… We hebben een druk programma en met de NSR achter onze kiezen (13/6) en de Lenco Regatta alweer aan de horizon(25/6), moet er tussendoor ook nog gewerkt worden. Enige aanwezigheid thuis wordt (soms J) ook op prijs gesteld… Maar ja, we zijn ook allemaal lid van de YSY en omdat we er op de woensdagen bijna nooit meer zijn, willen we DIT feestje toch wel erg graag meemaken ! Met wat improviseren wordt de aanbreng in twee etappes georganiseerd en donderdagavond (16/6) melden we ons bij Ome Ko. Hoewel het rustiger lijkt dan andere jaren, komen we veel bekenden tegen en is het weer veel te snel sluitingstijd. Dat probleem wordt opgelost door aan boord nog “even” een afzakkertje te nemen.

Vrijdagochtend komt het ontbrekende deel van het team aan boord (we zouden met z’n zevenen zijn maar door ziekte zijn we maar met vijf man) en wordt de boot verder zeilklaar gemaakt. Om 13h starten we goed aan de pin end. We zijn vlak na een J133 als 2de om de bovenboei en knallen onder spi het zuidelijk IJsselmeer over. Als we in Enkhuizen finishen, weten we dat het haast niet anders kan, dan dat deze eerste klap binnen is (en die zal later ook een daalder waard blijken te zijn).

De maximale wachttijd wordt benut. Immers, we willen zo min mogelijk last hebben van de stroom tegen op het Wad: “langzaam is snel” in dit geval. Ook het noordelijk IJsselmeer steken we in sneltreinvaart over met spi en wat gaat het allemachtig hard. Het waait tussen de 9 en 16 knts.  Team Redan heef een aantal trucs in huis waardoor ze structureel sneller loopt dan de op papier veel snellere ORC1 boten (X42, X43, X50) 1 trucje wil ik hier wel onthullen. Zoek de vlagen op! In een vlaag ga je al snel 1 knoop harder dan een concurrent die geen vlaag heeft. Als je actief de vlagen opzoekt heb je al snel 2 maal zo veel vlagen als een afwachter.  Na de finish in Kornwerd nemen we voor de sluis opnieuw onze tijd, kijken even wat het weer gaat doen. Hapje eten en nog een half uurtje tukken. Als we wakker worden, ligt de sluis al helemaal vol en schuiven we snel aan. Een volgende draai was te laat geweest en had straftijd opgeleverd…

Bij de start in Kornwerderzand is de wind inmiddels stevig aangetrokken (18 tot 25 knts) en komt half in. We lopen lekker. Dan komt er weer een stuk waar de spi omhoog kan en gaat het nóg harder. Als we rond 1h bijna bij Den Helder zijn, luisteren we kanaal 18 uit en dan komt de boodschap binnen: “de organisatie heeft moeten besluiten om de Ronde af te breken ivm. een stormwaarschuwing. Schepen wordt geadviseerd zsm. een veilige haven op te zoeken”. We overleggen even wat wij het beste kunnen doen: toch door naar IJmuiden of de boot meteen deliveren in Lelystad met het oog op de Lenco Regatta volgend weekend – we zijn nu toch bezig J. Het wordt dus het laatste en we wenden de steven terug naar Den Oever… Heb je zo je best gedaan om zo min mogelijk stroom tegen te hebben, nu moeten we er vol tegenin. Het is donker, het regent dat het giet en het gaat langzaam, heel langzaam.

Om 5h ’s morgens, als we de sluis door zijn, besluiten we een paar uurtjes te pitten in Den Oever en even op te warmen / drogen. Om 8h komen we weer in de benen en de wind lijkt wat afgenomen, meteen varen dus, des te eerder zijn we er. Eenmaal weer op het IJsselmeer merken we dat het toch wel waait: soms meer dan 40 kn !

Zonder rif (“dat is niet goed voor de boot”) en met de geny 4 maar met volledig vlak getrimde zeilen en (dus) met ruim 11 knoters varen we naar Lelystad, waar we als een stel verzopen katten aankomen. Overigens wel weer snel met een zeer tevreden smile na een stevige uitsmijter en een Duveltje… De havenmeester van de Flevo Marina heeft een perfecte plek voor ons uitgezocht om aan te kunnen leggen, in de luwte van de gebouwen en tegen de wind in. Nogmaals dank daarvoor.

Er is geen twijfel dat de organisatie de juiste beslissing genomen heeft door de Ronde te staken, complimenten met deze ongetwijfeld lastige call voor jullie ! Helaas blijkt dat, als we later die dag terug zijn in IJmuiden, een behoorlijk aantal schepen niet eens heeft meegekregen dat de Ronde afgebroken was en is doorgevaren naar IJmuiden. Dat zal niet meegevallen zijn voor sommigen maar gelukkig bleek de schade over het algemeen mee te vallen.

Ook vernemen we dan, dat we 1e zijn geworden in onze klasse op basis van de eerste twee rakken en wederom de snelste YSY boot zijn: 2 prijzen, alweer feest ! ’s Avonds mag een waardige afvaardiging onze elfde en twaalfde prijs dit seizoen in ontvangst nemen: nu eindelijk ook “het Rondje” (zij het dan een kort-maar-hevig-Rondje).

YSY, bedankt weer voor de perfecte organisatie en de gezelligheid. We hopen dat de taart gesmaakt heeft en er volgend jaar weer bij te mogen zijn !

Team Redan wenst alle deelnemers in de Lenco veel plezier en veel succes, CU next weekend…  YIIHAAAA !

Enne natuurlijk moest er ook gefeest worden !