NSR Offshore’s Verslag

foto’s staan op:  http://picasaweb.google.com/104910887864843838524

NSR 2011

2011 NSR – ORC2 – FunX

Dinsdag 31 mei komen we ’s middags bij de Redan om de laatste voorbereidingen voor de Vuurschepenrace te treffen. Boodschappen, slaapzakken en een enkele onderbroek worden ingeladen (meer kleren wegen te veel). We gaan naar de schippersmeeting en het belooft een rustige overtocht te worden. We gaan nog even ….. een hapje eten, maar de biefstuk moet nog eerst kosher geslacht worden, dus we varen pas om 18 uur de haven uit, terwijl we om 19 uur starten. Op weg naar buiten alles zo goed mogelijk verder klaar gemaakt, het waait ca 17 knts, genoeg voor de Genua 3.

Na een goede start, waarbij zowel de E-mission (gebroken roerkoning) als de Panther (schade door aanvaring van een andere boot) helaas terug moeten naar de haven, zitten we in het rak naar de Houtrust meteen in de strijd met de Moshulu, de Rosetta en de X-stream. Zoals verwacht eigenlijk. Het gaat allemaal een beetje gelijk op, totdat de nacht valt. We zien de Rosetta van ons weglopen, de Moshulu en X-stream liggen dan al voor. Midden in de nacht besluiten we weg te tacken, zodat we nog van de stroom kunnen profiteren. Verder een schitterende nacht, de Redan loopt constant 4-5 VMG bij 10-12 knopen wind, waardoor de bemanning ook wat kan rusten.

Na een prachtige zonsopkomst zakt de wind later in de ochtend er bijna helemaal uit. Voor het windmolenpark wordt het een roulette. We zien de SLAM, die dubbel-handed wordt gevaren, niet ver bij ons vandaan liggen en ook zoeken naar wind. Uiteindelijk komt er wind, eerder dan bij de concurrenten, blijkt later. We gaan boven het windpark langs en koersen rechtstreeks naar de North Shipwash. Daarna nog een lekker stukje stevig aan de wind en na de vaargeul naar de finish, waar later blijkt dat we na de X-stream binnen zijn gekomen. Op handicap is dat een uitstekende derde plaats, waar we heel trots op zijn. De Iluka, een First 40.7 (met een rating zonder spi, en een race waarin geen spi gebruikt is) heeft de tweede plaats, na winnaar X-stream. Gefeliciteerd! Het was een prachtige race van in totaal 23 uur.

Video verslag Vuurschepen Race:

Maar dan…. in onze juich- en jihaa-stemming vergeten we een béétje op te letten en boem! aan lager wal op een zandbank, vlak na de finish!! Dat is balen, iedereen ziet ons liggen, maar goed, na twee wachten en opruimen wordt het hoog water en kunnen we eindelijk de haven van de Royal Harwich Yacht Club in We eten en drinken wat, maar iedereen is moe, dus we gaan voor Redan’s doen op tijd naar bed.

Volgende dag is rustdag, ‘smiddags zijn we in de Pinn Mil uitgenodigd voor een lunch. Mooi wandelingetje er heen, gezellig gegeten, het is heerlijk weer. Na terugkomst bereiden we de terugreis verder voor. Daarna is het alweer tijd voor de prijsuitreiking door een onnavolgbare Frans Sluyters, die alles en iedereen op een zeer lachwekkende manier op de hak neemt.

’s Avonds bbq en daarna feest met band. De “Team Redan (r) kroontjes waren een groot succes, en de film werd helaas geskipped door technische problemen. Voor sommigen van ons wordt het wat later dan gepland, maar de volgende dag starten we om 11.30 NL-tijd en het is zeker een 1 uur varen, dus we moeten nog redelijk vroeg op.

Boot klaar gemaakt, nog op het mededelingen bord gekeken of er wijzigingen waren in de start procedure (geen bericht), we nemen afscheid van de havenmeester en varen naar de start.

Bij de start toch weer verwarring, we starten toch meteen, na 10 minuten uitstel, na het 10-minuten sein (of was het 5 minuten) wordt de P-vlag gehesen, dus Hein stuurt de boot meteen naar de start, maar we zijn al te laat, SH*%@T-start dus. Enige optie is een inhaalrace! En dat doen we! Als we bij de Outer Gabbard zijn, liggen we weer tweede, na de X-stream.

Hierna volgt een lang, lang kruisrak met 20+ knopen wind. De Rosetta loopt hard en hoog met een Genua 3,5 (blijkt later). Als we eindelijk ’s nachts om 3 uur bij de Smits Knoll zijn, lijkt het in eerste instantie net alsof er geen andere boten in de buurt zijn, maar naarmate we dichter bij de boei komen, zien we overal lichtjes verschijnen. Naast ons doemt de Moshulu weer op en over de radio horen we Quantum, Griel en Antares achter ons de boei ronden. Met een AWA van 45 en vooral een wat noordelijk koers om de stroom te corrigeren, sturen we naar de MSP.  Doordat de wind in dit rak wat ruimer is, kunnen we allemaal weer wat bijkomen, de zon is inmiddels opgekomen en het dreigt wat warmer te worden. We spoelen goed naar de boei en na het ronden trekken we de spi voor een fantastisch laatste rak rechtstreeks naar de finish. Super gaaf, heerlijk weer en lekkere wind, we spuiten met 9-11 knopen naar Scheveningen. We zien de Rosetta en strijden nog even voor de line-honours, maar die wordt net door de Rosetta gewonnen, die ook eerste geworden op handicap, Gefeliciteerd, heel knap. Na binnenkomst blijkt dat de Redan op dat moment tweede !!! ligt. Het is nog even spannend met de Quantum, maar die kan ons uiteindelijk niet van de zilveren plaats verdringen.

Wat een superresultaat! Derde in de Vuurschepen, tweede inORC2  RORC, derde in ORC totaal RORC en beste Offshore team in ORC2 (4 prijzen dus)  !!  We zijn heel erg trots. Met dit resultaat staat we eerste overall, dus een betere uitgangspositie voor de Inshores kunnen we niet wensen.

Het zal nog een spannende strijd worden met de X-stream, Rosetta, Quantum, Moshulu, Funx ,Griel en  . . .  maar we kijken er naar uit.