IJspegel 12 dec: Dies diem docet

13 Dec

Dies diem docet:      “De dag leert de dag”, “Wij zijn nooit klaar met leren”

Videoverslag (1o minuten/ click picture Below to start Video)  :

Zondag 12 december al weer de laatste ijspegel van 2010. Team Redan kijkt enorm uit naar deze dag. Het belooft een andere IJspegel te worden dan we tot nu toe gevaren hebben. Deze werden gevaren in milde condities (windkracht 2 a 3 en vlak water). De voorspelling voor vandaag gaf tussen de 4 a 5 bft uit de noordwesthoek, en maximaal 2,5 meter golfhoogte. Verder hebben we een speciale gast aan boord: ultimate Rockstar Maarten Jamin vond het leuk om mee te varen, de A4 lange e-mailwisselingen afgelopen week belooft al veel goeds dus we keken uit naar de tactische en metrologische openbaringen terwijl we onze 6 beats en runs eruit knallen met een beetje druk.

Helaas werd besloten om een lange baan wedstrijd te varen met maar 1 rondje aangezien de golfhoogte problemen geeft voor het boeien leggen. Dit geeft dus heel wat minder interessante kruismomentjes.

We zijn wat aan de late kant aangezien er in de haven al een aantal interessante discussies ontstaan en gaan tegen de stroom en wind in op zoek naar het startschip. We hebben geen tijd meer om de spi te  zetten maar gaan er vanuit dat die wel goed zit (dat was de laatste 38 hoists namelijk ook zo). Dit krijgt nog een staartje/twistje  (leermomentje: plan de race vanaf dat de wekker gaat: creer focus om op een vaste tijd naar buiten te gaan)  

Er staan golven rond de 2 meter en windkracht 5 (rond de 20 knopen). We varen langs een zwaar deinende Albatros en vragen of de eieren met spek al opstaan terwijl we denken: voor geen goud (respect)!

De tactiek is bepaald en de boot is aan-de-wind helemaal afgetrimt op zeil/mast en gewicht. We proberen zo dicht mogelijk bij het startschip te starten en meteen naar de kust te klappen. Hiermee pakken we meteen de lange klap en zullen deze maximaal doorzetten, rekening houdend met voorspelde ruimende wind en de stevige stroming. De start is behoorlijk goed en helemaal vrij. We klappen naar de kust op zoek naar de rechterkant van de baan. Naast ons varen de Rebbons en de E-mission en tot ons genoegen kunnen behoorlijk aanhaken bij deze snellere boten en dat we met name in het begin een stuk hoger varen. We knallen echt met indrukwekkende VMG door de golven heen waarbij de actieve communicatie vanuit de reling naar de stuurman / grootzeiltrimmer zeker helpt.

We blijven goed bij en zien dat we uitlopen op de rest van het veld. De E-mission en de Rebbons klappen ongeveer 20 graden onder de lay-line en na een kort overleg tussen de Tacticus en Maarten wordt besloten dat Redan volgens plan doorzetten tot 7’ onder de layline (gecorrigeerd voor stroming). Iedereen ziet toch aan de wolken dat er een 7’ shift aan zit te komen ? (waarom is die man toch WK Yngling?). Het pakte fantastisch uit. De shift kwam en was in het nadeel van onze concurrenten en we ronden als 3de boot de bovenboei. De E-mission klokken we opv2 minuten voor ons en de Rebbons op 30 seconden, gecorrigeerd liggen we minuten voor.

Na wat discussie besluiten we ondanks de wind/golven en een mannetje te weinig toch voor een Goofy Hoist te gaan (hijsen in de gijp en daarna de boom zetten). Heren : “willen we leren of niet?”  En toen ging het een “beetje” mis. De spi was gedraaid en bij het hijsen was de Genua te ver gevierd. Hierdoor kon de spi niet snel omgetrokken worden, klapte te laat open en draaide om de voorstag. We zijn ongeveer 15 minuten bezig geweest om dit op te lossen. Bijkomend voordeel is dat je leert dat zelfs de grootste zeebonken zeeziek kunnen worden en dat het niet handig is als de voordekker het gevoel heeft dat zijn handen veranderd zijn in ijsklompen zonder vingers😉.

Maar goed uiteindelijk de spi erop voor ons lijkt de schade beperkt en achter ons zien we wat een goed kruisrak we gevaren hebben. Alleen de RoaringX is dichterbij gekomen. Het begint lekker te waaien en we knallen naar de Finish. Achter ons zien we een vlaag uit een bui komen die de boten daar aardig in problemen brengt dus we zetton ons schrap (ondertussen vrolijk filmend). We klokken regelmatig tussen 11 en 15 knopen en houden de boel perfect onder controle. Na de finish snel de spi eraf om schade te voorkomen.

Rustig de boot opruimend bespreken we de leerpunten en et feit dat de baan er weer erg goed inlag.

Bij de prijsuitreiking onder het genot van een biertje, loempia’tje en kippepootje blijkt dat ons vermoeden klopt en dat we 2e zijn geworden. Twee minuten achter de E-mission en drie minuten voor de nr 3 Rebbons. Dit is voldoende om onze 1e plaats in het klassement zeker te stellen met 1 puntje voorsprong op de E-mission. Maarten heeft ook genoten en wil graag volgend jaar nog een keertje mee wat perfect nieuws is.

Zeil commissie en mede Racers: bedankt voor deze heerlijke eerste helft van de IJspegel en tot volgend jaar !

One Response to “IJspegel 12 dec: Dies diem docet”

  1. Oscar (pit) 13 December 2010 at 10:18 #

    Ja het was een prachtige zeildag gister; mooie wolken en spannende weersituaties. Onze 7’approach was gebaseerd op de lange voorbereieding met weerkaarten, stroomhoeken en de voorspelde ruimende wind die door het overtrekkende koufront en er achter aantrekkende wolken bevestigd werd. Conculleaga’s tacken voor een naderende wolk is niet handig met de ervoor tijdelijke ruimende wind wordt je te ver weg-gedwongen pas metde erna krimpende wind kun je profiteren.
    En na de finisch wilden we met een minutengemiddelde van ruim 12 kts graag de spi weg voor de naderende bui waaruit inderdaad een flinke vlaag kwam. We haddenonder spi makkelijk Scheveningen voorbij kunnen varen en dan tegen stroom terug kruisen leek niet prettig. Dank aan het prachrige praktijkvoorbeeld van de fraaie Roark die ditzelfde dilemma ongeveer gelijktijdig demonstreerde en via de marifoon aan het finisch schip toelichtte.

    En ja ik – door onze bowman charmant getypeerd als grootste zeebonk – moest onderweg even afscheid nemen van mijn ontbijt en te dikke basis sterke koffie, de lucht in de navigatiehoek en natte spi ontvlechten in de voorpunt waren me emotioneel veel te zwaar – ‘team mates’ ik zal me de volgende keer beter voorbereiden onder andere met zonder koffie, met wel schone toilet en met wel nagelopen spi. Maar wat hebben we een geweldige dag gehad; thx weergoden. En we gaan als ‘UNO’ de winterstop in met bekende verbeterpunten…JIiiHAAaa

    Ik sluit me aan bij onze bowman !! Zeilcommissie en mede Racers: bedankt voor deze heerlijke eerste helft van de IJspegel en tot volgend jaar ! En fijne feestdagen !!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: