IJSPEGEL 3: Wind en regen (min of meer, meer of minder…)

15 Nov

Zondag 14 november half 10 en de hele bemanning van de Redan is al aan boord. De vooruitzichten zijn wisselvallig: veel wind, weinig wind, dan weer veel wind, weinig wind met veel vlagen, nou ja, we zien het wel. We overwegen even om Bas in de mast te hijsen om tijdens de wedstrijden voor windwakken te waarschuwen, maar beseffen snel dat hij op zijn plek als grootzeiltrimmer toch meer voor het eindresultaat  kan betekenen. Opstappers Hans en Jan krijgen instructies voor de toegewezen plekken.

 We kijken even buiten en besluiten voorlopig de Genua 3 er op te zetten. Eénmaal buiten oefenen we wat tacks en een goofy, maar ongeveer een kwartier voor de start zakt de wind er al wat uit en wordt de Genua 2 er op gezet. Het waait dat rond de 16-18 knopen met af en toe een vlaagje. Om 5 over half 12 is de eerste start.

We zijn weer goed weg, samen met de E-Mission voeren we het veld aan. Aan de wind gaat het super hard, 7+ knopen bij 14 knopen wind!! “Het gaat helemaal nergens over” om de lijfspreuk van één van onze bemanningsleden maar eens te quoten. De spi ging ieeetsje te vroeg om hoog (we hebben allemaal “hoist” gehoord, alleen wie het geroepen heeft….), maar dat werd weer briljant opgelost door alle  vallen precies langs de boei te laten gaan en vervolgens gewoon de handeling af te maken.

De Rosetta kwam opzetten en tijdens de tweede ronding van de bovenboei, kwam ze nét voorlangs, waardoor ze uiteindelijk ook voor ons eindigde. De wind zakt er helemaal uit en terwijl wij tegen de stroom in naar de laatste bovenboei dobberen, krijgt de E-Mission het laatste rak cadeau door lekker naar de finish gespoeld te worden. Hadden we dan toch Bas in de mast moeten hijsen? Verder uitstekende wedstrijd gevaren, dus we gaan uit van een tweede of derde plek.

Voor de zekerheid vragen we nog naar de wind gedurende de eerste wedstrijd. “Gemiddeld 13 knopen” klinkt het vanaf het startschip, dus dat wordt een M (denken we dan….).

                          Filmpje: Daikin Rosetta rondt benedenboei vlak achter Redan (Synchroon zeilen ?)

Tweede start volgt om 13.35 uur. We krijgen iets te weinig snelheid, de E-Mission dreigt ons over de lijn te drukken, waardoor we 2 tacks moeten maken en de snelheid kwijt zijn. Daarna begint de inhaalrace en zo ook de regen. “Waar gaan we heen” vraagt Jan, als we de eerste bovenboei wat overzeilen. Nou ja, naar die boei dus…😉 Snelheid blijft goed, ook al zakt de wind er nog verder uit. Tijdens de tweede down werd het volgens onze tacci weer saai, dus gaan we maar van schoten verwisselen en de droge spi aanslaan voor het laatste rak, de voordekkers mopperend achterlatend in de wirwar van nieuwe en oude lijnen. Maar het gaat goed, tijdens de laatste down hebben we een droge en lichte spi (even) en we maken hoeken van 90 graden om nog een beetje druk te houden. De Moshulu is vlak voor ons als we over de finish gaan. Jan en Hans bedankt voor jullie inzet!!

Al met al niet slecht gezeild, ook al ging het soms wat minder soepel. Nog even wat gijpjes geoefend na de finish, maar de regen wordt nu echt nat, dus gaan we terug. In de haven opgeruimd, de spi’s nog even proberen te drogen (de regen is inmiddels gestopt), vervolgens naar de club voor de uitslagen. Blijkt dat we 4e overall zijn geworden met een vijfde plek in de eerste wedstrijd en een derde plaats in de tweede.

Thuisgekomen blijkt echter dat de eerste wedstrijd met een tijdscorrectiefactor “H” is berekend…. Het was toch 13 knopen gemiddeld direct na onze finish (door de uitgezakte wind kwamen andere boten tot een kwartier na ons binnen wat het gemiddelde nog verder had moeten drukken?)  Dat betekent wel een flink nadeel als dat als een H wordt berekend. Bij een M hadden we in de eerste wedstrijd 2e geworden. Er staat nog een vraag uit bij de wedstrijdorganisatie, de 1e Ijspegel werd immers ook de tijdscorrectiefactor na de uitreiking aangepast? Maar goed, we hebben weer heerlijk gezeild en kijken uit naar de volgende IJspegel.

ps: Leo Eggink  (bedankt voor het prachtige filmpje)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: