ORCi worlds day 2: Blaffen, blèren en gieren

9 Sep

Woensdag 8 september, tweede wedstrijddag van het WK ORCi.

Voor vandaag staat de medium distance race op het programma. Dit is een race van ca 8 uur (die ook in 5 uur afgelegd kan worden blijkt later). We hebben de gisteravond uitgebreid de navi/tactic besproken inclusief de landeffecten op golven en windkracht/sterkte. Vanochtend vroeg op (05:45) in het Redan House, koffie broodjes inpakken en gaan. In de haven de gerepareerde genua oppikken en naar de briefing. Het verhaal begon met de stroom/windverwachting waarna al snel werd aangewezen waar de thuishavens van de reddingsboten zijn en dat we toch echt op eigen risico varen. Voorspelling 25 tot 35 knopen met uitschieters naar 40 !! (een dikke windkracht 8 )

Naar buiten, rif 1 in het grootzeil en de genua 3 erop. De start was niet optimaal, maar we zijn op weg. Na een half uur komen we bij de aangegeven windtunnel (de kustlijn is hier tot 25 meter hoog en op bepaalde plaatsen is het lager en heeft de wind vrij spel). Het begon te blazen en het feest is begonnen.

Dehler 35 Hochwurden pro team chasing Redan

De heenweg voornamelijk kruisen en aan de wind, de terugweg ruimere koersen. De wind zette lekker door en hier en daar klapte een genua uit zijn lijken of uit de tuffluf. Het waaide zo hard dat de zonnebrillen opgingen om te beschermen tegen de striemende wind met het uit het water waaiende water. Op de terugweg namen we de beslissing om geen spi te hijsen. We hebben maar 1 boot gezien die dit huzaren stukje heelhuids overleefde. Van de Daikin vernomen dat ook in de Alfa klasse de spi’s onder dek bleven (of heel snel weer terug waren) De Daikin en Salona hebben ook niet gespinakerd dus we hoeven ons niet te schamen.

Maar goed zonder spi kan het ook hard !!  We hebben regelmatig 15 knopen gelopen en 1 keer de 16,2 op de klok, toen kwam de snelheidsmeter boven water, waarschijnlijk ging het daarna nog een stuk harder. We vermoeden windstoten boven de 40 knopen. Foto’s en filmpjes volgen later. Voor wie niet kan wachten er staan ook foto’s op www.fsc.de

We hebben de laatste 2 uur een gevecht gehad met de Dehler 35 Hochwurden (professioneel door Dehler gesponsord team) en een X-37. We zijn geen 15 bootslengtes uit elkaar geweest. De Dehler 35 finishte 4 seconde voor ons en de X-37 20 seconden na ons. Op handicap hebben van deze 2 concurrenten gewonnen. Uiteindelijk zijn we 8e geworden van de 34 waar we tevreden mee zijn. Overall staan we nu op een 13e plaats. We gaan de komende dagen door voor de top 10 notering.

Gisteravond hadden we een minder positief bericht, de stiefbroer van één van de bemanningsleden is ernstig ziek, vanochtend is hij overleden. Hij is vanochtend naar huis gegaan om samen met zijn familie dit verlies te verwerken. Wij wensen hem natuurlijk veel sterkte in deze moeilijke tijd.

Voor morgen staat de long distance gepland ca 12 uur. We hopen toch dat er iets minder wind staat want we hebben weer een genua en grootzeil bij de zeilmaker en een scepter vervangen. Ook onze extra zware genua schoten waren gebroken (4000NM treksterkte) = 2 maal normale schoten). Er wordt voor morgen minder wind verwacht 6 a 7 in plaats van 8 en we hebben er veel zin in. Kijken of we nog een paar plaatsjes kunnen pakken.

Vanuit Flensburg een winderige groet,

Team Redan

2 Responses to “ORCi worlds day 2: Blaffen, blèren en gieren”

1. Hans van Renesse 9 September 2010 at 11:53 #

Team, bedankt voor de updates, leuk geschreven ook ! Maar wat een omstandigheden: wees maar blij dat de Redan een Dehler is en geen Bavariaatje. Nu lijkt de schade beperkt. Om uiting te geven aan mijn jaloezie, laat ik jullie maar even weten dat het hier strakblauw is, windje 3 a 4 en 25 graden…😉 In ieder geval zijn de voorspellingen voor de komende dagen in Flensburg ook beter, waarmee de “sweet spot” weer in beeld komt en die top-10 notering dus ook ! Heel veel succes en plezier gewenst, go for it !!

Groet, Hans

2. Robert 9 September 2010 at 23:25 #

Vandaag 3e, fantastisch resultaat!
    Veel succes verder en hou die mooie boot heel!