28/8 Delivery Redan voor ORCi worlds etape 1

30 Aug

Op naar Cuxhaven.. of toch niet…

 Zaterdagmorgen 28/8 om half vier in de morgen kwamen we in IJmuiden aan. De Redan lag op ons te wachten voor de tocht naar Cuxhaven. De spullen aan boord gesleept, opgeruimd, regenpakken aangetrokken. Even doorgenomen van wat ligt waar: EHBO pakket vuurwerk reddingsvlot brandblusser betonschaar enz. Er woei een straffe 25 knopen wind. We zouden het eerste waipoint iets boven Den Helder prima kunnen bezeilen. Zelfs met een kleine knik in de schoot. Kortom ideaal want na Texel zou dat betekenen dat we de wind half en later zelfs ruim zouden krijgen…. Wat een geluk. Er waren wat golven maar al met al prima zeilweer.

Al gauw hadden we 7 knopen op de klokken (ruim 8 over de grond) en waren heerlijk onderweg.

Helaas helaas bij zonsopgang werd een van ons behoorlijk zeeziek. Zo erg dat we gedwongen weren koers te zetten richting Den Helder. We waren immers al voorbij Petten. Met 7 knopen op de klokken en 10,5 over grond rondden we Den Helder. Zeilen gedropt (lang leve Lasy jacks en de heerlijke rolgenua). Aangemeerd in de commerciële haven. Alwaar we vriendelijk werden ontvangen door een alleraardigste havenmeesteres. Het lijdend voorwerp knapte al een beetje op en na een douche ging het al weer een stuk beter. Wat eten gekookt en een zware bui afgewacht (die niet viel) besloten we koers te zetten richting Harlingen. Cuxhaven was geen optie meer. Het risico was namelijk daar dat de zeeziekte meteen weer de kop zou zou steken. Bovendien hadden we al aardig wat tijd verloren. Ook kon er geen ander bemanningslid gevonden worden om op te stappen voor de rest van de rit. Het plan was om bij Harlingen naar binnen te gaan en via Leeuwarden en Dokkum naar Lauwersoog te varen.

De zeiltocht over het wad was werkelijk genieten. Jacqueline had inmiddels uitgepuzzeld hoe de het navigatie systeem werkte. De waypontjes stonden er in. Op de fok en grootzeil voeren we verder. Ja zelfs de autopilot werkte! Tijd voor een wijntje. Het zonnetje kwam er ook gezellig bij. Kortom het was genieten. Iedereen had veel plezier. Het eerste stukje aan de wind richting Texel om vervolgens bakboord uit te gaan richting Harlingen.

Windje bakstag en na een half uurtje besloten we de halfwinder te zetten. Met 7 tot 9 knopen voeren we met het zonnetje op onze toeten  richting Harlingen. Laura bleek een uitstekende stuurvrouw te zijn. Lachend hield ze de halfwinder vol en stuurde met het grootste gemak achter de wind aan. Een hele serie foto’s gemaakt. Het weer bleef geweldig. Wind in de rug en zon op je bolletje.

De wind nam wat toe. Toen er 10 knopen op de snelheidsmeter kwam te staan vonden we het welletjes en hebben de fok weer uitgerold en de halfwinder gestreken.

Vlak voor Harlingen nam de wind enorm toe. Bij het strijken van de zeilen heb ik 32 knopen gezien in een vlaag. Het schutten was geen probleem en op de plof richting Leeuwarden. Bij Franeker ben ik er echt van overtuigt geraakt dat friezen gek zijn! We kwamen we een pieremachochel tegen (foto’s volgen nog). Een omgebouwde auto op een soort vlot met daarachter, een ja je gelooft het niet, een caravan. Hilarisch gewoon. Het werkte enorm op de lachspieren J

De bruggen in Friesland zijn een groot feest. Even aanroepen en zij draaien. Echt geweldig. Om half negen waren we in hartje Leeuwarden. Wat een briljante ligplaats midden in het centrum en dat voor € 7,80. Hoe komen ze eigenlijk aan zo’n bedrag? Wat gegeten. Even een korte wandeling gemaakt in het centrum en heerlijk slapen.

 Helaas bij het weg varen een kleine aanvaring gehad. Het schroefbald is bij omschakelen van achteruit naar vooruit niet uitgeklapt waardoor we tegen een ander boot aanvoeren. De schade valt gelukkig reuze mee. De gelcoat is beschadigd. De andere boot had ook nauwelijks schade en die schipper wilde er geen werk van maken. Gelukkig viel het mee dus.

Om ongeveer half tien vertrokken we richting Dokkum. Het plan was namelijk om de boot af te meren in Lauwersoog. Het was redelijk weer en de wind in de rug met af en toe een bui. Ook vandaag was het weer een feest bij de bruggen. Nauwelijks vertraging. Echter een klein stukje voor Dokkum merkte we dat de kiel af en toe even door de blubber sleepte. Toch maar weer even kijken in de almanak. Die gaf niet zulke fraaie informatie. Ook als je naar de kade keek kon je zien dat het water lager stond dan normaal. Voor de eerste brug bij Dokkum moesten we een uurtje wachten. De brugwachter had pauze. Mooi moment om ons maar eens goed te informeren over de waterstanden en de diepte in Dokkum De Dokkumer havenmester werd gebeld. Na twee uitvoerige telefoongesprekken werdt het ons duidelijk. Het waterpeil was lager dan normaal. Omdat er heel veel regen verwacht werd is er veel gespuid, het peil was 10cm onder normaal nivo gebracht. Kortom te weinig water onder de kiel voor het meest ondiepe stuk namelijk Dokkum. De havenmester wist wel te vertellen dat het zacht bezinksel was dus we zouden het nog kunnen proberen. Ook een zeil zetten werd als optie gedaan. (Helling betekend minder diep). Dat zagen we echter niet zitten en besloten, hoe vervelend dan ook, rechts omkeer te maken en koers te zetten richting Harlingen. Het weer werkte niet mee. Flinke buien en harde windstoten. Gelukkig deed de motor zijn werk prima. Geen olielekkage. Ook de bruggen waren geen obstakel. Wel zuur om na vijf uur varen weer langs je ligplaats te varen van de nacht er voor L

Bij Harlingen aangekomen weer geschut en een plaats regelen voor komende vier dagen. Even bekeken hoe het zat met de bruggen. En de openingstijden. De wind was echter flink toegenomen. Er moest nog een brug genomen worden. Echter met 40 knopen wind op de kont was in niet helemaal zeker of de Redan wel geremd kon worden. Ik besloot ruim voor de brug even een proefstukje achteruit te varen. Op de klok stond op dat moment 43 knopen! Gelukkig had ik nog een stukje gas over en de Redan gleed achteruit. Kortom de brug kon safe genomen worden. Even wachten en ook die ging open. Toen de brug gepasseerd was viel de wind eigenlijk bijna helemaal weg en was er totaal geen enkel probleem meer. De Redan netjes afgemeerd in de Noorderhaven. Wel even rekening gehouden met het tij. Stootwillen naast de boot gehangen (5 stuks) en twee planken zodat het tij geen probleem zal opleveren. We hebben gekozen om geen walstroom aan te sluiten. De accu’s zijn geladen. De hoofdschakelaars uitgeschakeld dus geen probleem om vier dagen zo te liggen.

Resumé:

Het was een prachtige tocht ondanks de zaken die tegen zaten. De sfeer was prima aan boord. Jammer dat we ons doel niet gehaald hebben, maar we kunnen zeggen dat we volgens goed zeemanschap gehandeld hebben!

5 Responses to “28/8 Delivery Redan voor ORCi worlds etape 1”

  1. Oscar Sijtsma 31 August 2010 at 10:55 #

    Hee delivery team,
    Leuk verslag bedankt voor jullie ervaringen. Veel goede keuzes.
    Jammer dat je de Dokkemer Ee prut niet hebt omgeploegd dat is te doen weet ik uit ervaring.
    Donderdag nemen we het estafettestokje in Harlingen over.
    Op naar Flensburg en onze WK
    Dat wordt knallen en niet alleen op het water !!!! Ik heb er zin in

  2. Hein van Schaik 31 August 2010 at 22:51 #

    Mannen, bedankt voor goed zeemanschap. Op het oorspronkelijke geplande traject is dit weekeinde een Deens zeiljacht vergaan na een mastbreuk. Zitten we niet op te wachten. Komend weekeinde wordt het lekker weer en minder wind. Heeft de 2de aanbrengploeg om mooie rit die iets langer duurt. Overgens waait het vandaag eens een keer in Geneve. Wat ze hier dan doen is de fontein (jet d’eau)uitzetten. Het meer blijft diepgenoeg voor scheepvaart. Tja het is hier geen Friesland. Zie jullie in Flensburg!

  3. Menno 2 September 2010 at 11:45 #

    Team,

    Goed bezig! Hoop dat jullie nu wel veilig aankomen en veel mooie goede races varen. Geniet in ieder geval van het mooie zeilwater daar, uit eigen ervaring weet ik dat het daar geweldig mooi is(hoewel bijna niet mogelijk… mooier dan Friesland ;-)).
    Helaas ben ik er niet bij en zal ik dit jaar ook de IJspegels met jullie moeten missen door de weekenden waarin die gaan vallen. Winter wedstrijden in Muiderzand met het eigen team zal dit gemis moeten gaan compenseren.
    Succes!!
    Menno

  4. Maarten 3 September 2010 at 03:30 #

    Allen,

    Ben al jaloers als ik over de voorbereidingen lees, laat staan de wedstrijden straks zelf😦
    Hier vanuit Japan volg ik jullie in ieder geval!

    Tot snel weer in Nederland!

  5. witjan63 3 September 2010 at 19:26 #

    Alles om (door) een “ringetje” te halen: VERDER VEEL SUCCES gewenst

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: